08/02/2024  door Mark Daemen

Het overkomt ons allemaal wel eens dat een situatie een vonk doet overslaan in ons brein en we een liedje in ons hoofd afspelen dat ons daarna niet meer loslaat. Een oorworm. Maar dan zonder het nummer eerst te horen.

Vandaag is dat alvast voor mij ‘Everybody Rejoice’. Everybody what? Dit nummer kennen we waarschijnlijk allemaal het best als ‘A brand new day’. Een klassieker uit de Wizard of Oz met de fantastische stem van Diana Ross. Om de oorworm ook bij jullie te lanceren:

Can’t you feel a brand new day?
Can’t you feel a brand new day?
Can’t you feel a brand new day?
Can’t you feel a brand new day?
En als dat niet lukt eens clicken op https://www.youtube.com/watch?v=IJFgwc1KzQ8

Sorry voor de oorworm.

Waarom ik aan dit nummer denk?

Dit nummer zou als gegoten passen in het repertoire van onze Roularta Band, een coverband samengesteld uit topmuzikanten uit verschillende afdelingen. De General Manager van Roularta Advertising, Philippe Belpaire, is alvast een begenadigd pianist. Het nummer brengt mij dan ook terug naar 11 januari. Het was verzamelen geblazen met al onze collega’s om de 70ste verjaardag van Roularta te vieren in de Carré in Willebroek. Regi was de ‘northstar’ van de avond maar ik heb even zeer genoten van onze Roularta Band als van onze eigen DJ talenten, Steven Vangenechten en Jeroen Van Raemdonck. Een frisse start van het jaar waarbij we collega’s die we niet zo vaak zien in de armen konden sluiten. Met een glimlacht op mijn gezicht denk ik terug aan hoe meer dan één collega opging in de ‘jaren 50’ dresscode.

Waarom ik nog aan dit nummer denk?

Op 25 januari gaven onze CEO, Xavier Bouckaert en CFO, Steven Vandenbogaerde een diepgaand inzicht in de drie kernpijlers van onze Strategie 2024-2027. Deze pijlers zullen de komende jaren onze bedrijfskoers bepalen. Deze strategie is niet alleen richtinggevend voor ons bedrijf, maar het is ook een roadmap die ons pad naar succes in de komende jaren definieert.

Voor mij persoonlijk zit er hierin ook een ‘brand new’ start. Samen met Stijn Brysbaert als product manager en Esther Sys als customer success manager ben ik de trekker voor de pijler Strategische Partnerships. Wij leggen bruggen met interne en externe partners om nieuwe lange termijn inkomsten te creëren die starten vanuit onze ‘kern’: onze content, onze merken, onze lezersrelaties,…

Tegelijkertijd een hele eer en uitdaging. Het is heel fijn om zien hoe collega’s ons aanspreken met ideeën om onze ambitieuze doelstelling waar te maken. Succes zullen we halen als ‘one team, one family’.

Waarom ik ook nog aan dit nummer denk?

Voor velen in al onze teams zit er in 2024 een nieuw elan in zijn of haar carrière. Zo kan je in de blog van mijn collega Hanna Thienpont alvast haar verandertraject volgen. In veel teams zijn naar aanleiding van de Strategie2024-2027 de rollen en verantwoordelijkheden hieraan aangepast. Soms nog wat zoekend maar gelukkig met frisse moed en het geloof in de ‘bestemming’. Ik ben alvast heel fier op de nabije teamleden die ik nieuwe verantwoordelijkheden zie opnemen en daarin de eerste successen boeken.

Nu voel je het zeker ook, die Brand New Day. Intussen koos ons communicatieteam zonder af te weten van deze blog voor een ‘Branded New Day’ als titel en centraal thema voor het event dat wij eind maart zullen organiseren om onze activiteiten rond branded content, ook wel eens native advertising genoemd, extra in de verf te zetten. Dit belooft een hoogtepunt in ons jaar te worden gezien we als advertentieteam met dit type van campagnes het verschil maken. We zetten de kracht van onze merken in en creëren content die past bij het dna van onze merken en lezers. We hebben dan ook een groot marktaandeel te verdedigen in dit advertentietype. Hier lees je later zeker meer over.

Voor nu…
Geniet van de winter, het leven en elkaar.

 20/11/2023  door Mark Daemen

Terwijl ik nadacht over wat ik ditmaal met jou, de lezer, wilde delen dwaalden mijn gedachten af naar het kaartspel ‘kwartet’. Misschien iets lokaal. Ik groeide op in het Limburgse Genk. Kwartet is zeker een spel dat intussen niet meer in de zak van Sinterklaas of onder de boom terechtkomt. Ik groeide immers ook al een hele poos geleden op in Limburg.

Voor wie het niet kent heb ik er even Wikipedia op nageslagen. Kwartet is een kaartspel waarin getracht moet worden zo veel mogelijk kwartetten (vier bij elkaar horende kaarten) te verzamelen. Een kwartetspel bestaat dan ook uit een veelvoud van setjes van vier kaarten (kwartetten). Het aantal kwartetten in een spel varieert van 8 tot 20 kwartetten. Het spel is eenvoudig waardoor het vooral onder kinderen populair is.
De mogelijkheden en thema’s zijn eindeloos: vier locomotieven uit verschillende landen, vier steden in verschillende landen, vier elektrische apparaten in verschillende kamers, en ga zo maar door.

Het kruiste mijn gedachten omdat ik vaststelde dat in ons team we uit elk ‘tiental’ jaren (twintigers, dertigers, veertigers, vijftigers en zestigers) uitgezonderd de tienerjaren en de meer dan zeventigjarigen we teamleden hebben. Er zijn vele vormen van diversiteit die we omarmen. Die van ‘verschillende generaties’ ligt mij nauw aan het hart. Ik mag dan thuis wel eens door de prille twintigers een boomer genoemd worden en meer dan eens cringe bevonden. Ik ben altijd geïnteresseerd om te begrijpen waarom iemand een andere kijk op de zaken heeft en dat is vaak ook generationeel.

Met heel veel plezier stel ik dan ook vast dat twee van onze nieuwste teamcollega’s duidelijk zorgen voor die frisse nieuwe blik. In de afgelopen nazomer begon Louise Van Buynder binnen ons team als Research Manager. Julie Verbruggen van haar kant neemt sinds deze herfst onze communicatie en events voor haar rekening.

Ze werden onmiddellijk voor de leeuwen geworpen en trokken zich bijzonder goed uit de slag. Een combinatie van initiatief nemen, het vragen als je het niet weet en branie blijkt de goede cocktail. Louise trok onder andere mee aan de kar om de CIM resultaten zo snel mogelijk om te zetten naar argumenten voor onze salesploegen. Julie kreeg de verantwoordelijkheid om van het ‘She Decides’ evenement een succes te maken. Een mix van eigen onderzoek (naar de beslissingmacht van de vrouw) en externe sprekers (over de retail van de toekomst en de vrouwelijke focus in het gezondheidsdomein) was geslaagd en blijft tot op vandaag reacties losweken. Neem zeker een kijkje op onze site of op ons LinkedIn kanaal.
We koppelen een dergelijk evenement ook steeds aan een nieuwe advertentieformule. Het was heel fijn om vast te stellen dat naar aanleiding van ons vorige event rond ‘kaderleden’ we intussen ook een eerste klant verwelkomen voor het eerste ‘Business Narative’ pakket waarbij we Trends/Tendances combineren met KanaalZ/CanalZ. Dat smaakt naar meer.

Nathalie verwees in haar blogpost ook al naar het geslaagde teamevent in september. Waarbij we richting Nieuwpoort togen voor een tweedaags seminarie, een combinatie van business en pleasure. Ploegen samengesteld uit de verschillende teams binnen Roularta Advertising pitchten een voorstel voor een specifieke klant met een specifieke uitdaging. Het inzicht dat het superfijn is om creatief na te denken met collega’s waar je soms wat minder contact mee hebt bleef hangen. En ja er was ook ruimte voor pleasure om elkaar beter te leren kennen.

Laten we in deze donkere maanden blijvend tijd maken om te verbinden met elkaar. Dat kan, maar moet niet, met een kaartspel. Ik hou ‘kwartetten’ warm aanbevolen.

Geniet van de herfst, het leven en elkaar.

 19/06/2023  door Mark Daemen

Ik geef het toe. Een aantal jaren geleden had ik de uitdrukking ‘preus lik fjirtig’ nog nooit gehoord. Laat staan dat ik toen had kunnen zeggen wat ze betekent. Ook de autocorrector van Word blijkt deze uitdrukking niet te kennen.
Ik ben een geboren en getogen Limburger, uit de thuisbasis van het door sommigen verguisde ‘KRC’, die na omzwervingen aanspoelde in Gent. Eind augustus zal ik vijf jaar deel uitmaken van de Roularta familie. Mijn kennis van het West Vlaams is in die periode sterk gegroeid. Naast ‘tope’ (samen) is de uitdrukking ‘preus lik fjirtig’ mij het dierbaarst omdat ze beiden benadrukken hoe we door samen aan de kar te trekken tot resultaten komen. De uitdrukking staat dan ook voor ‘trots als veertig mensen’.

Er is opnieuw veel om preus of fier over te zijn als ik terugkijk op de afgelopen maanden.

Roularta heeft twee bronzen trofeeën gewonnen op de prestigieuze Annual Masters of Media Awards (AMMAs) – en dat uit maar liefst 173 dossiers bij 46 bedrijven.
Met de regie Roularta Advertising wonnen we de bronzen Media Sustainability Award voor #RoulartaCares.
We toonden ons in 2022 als een groene pionier in medialand. We zijn de eerste en enige regie die agentschappen en adverteerders de kans biedt om hun reclamecampagnes CO2-neutraal te maken. Die primeur hebben we mee te danken aan de ClimateCalc tool, waarmee de uitstoot betrouwbaar en onafhankelijk wordt gemeten, om ze vervolgens samen met Greentripper te compenseren via lokale boomplantprojecten in Europa en Kenia.
Els Michiels, die dit traject leidt binnen onze organisatie, is intussen ook wijd en zijd erkend als autoriteit in dit gebied en een veelgevraagd spreker binnen dit domein.

Het brons in de categorie Mediabrand of the Year Award was dan weer welverdiend voor Flair.
Flair wist de AMMA juryleden te overtuigen met een complete rebranding die het magazine in één keer relevanter, scherper, jonger, diverser en kleurrijker maakte.

Trends/Trends-Tendances en Kanaal/Canal Z vormen sinds kort de grootste business community van België, en lanceerden bovendien een hypermoderne nieuwe tv-studio. “Dat moeten we vieren”, dachten we bij Roularta Advertising. Met een groots #SmarterTogether seminar voor adverteerders en mediabureaus in de business sector slaagden we erin om ons als ‘leiders in de businessmarkt’ op de kaart te zetten. Met een keynote over AI, door de gerenommeerde Vlerick professor Mieke De Ketelaere, staan we opnieuw in de spits van het peleton. Eerder diezelfde week werd de studio officieel geopend door het team van KanaalZ en Trends/Tendances in aanwezigheid van de minister van media, Benjamin Dalle. Op die manier konden we ook inspanningen delen met het team van KanaalZ.

Komende maanden bereiden we ons voor op het vertrek van Linda Scheerlinck uit ons team. Zij is sinds mensenheugenis dé researcher van Roularta. Ze werkt hiervoor samen met onze sales maar ook met de redacties en marketingdiensten. Zij kiest ervoor om na een rijke carrière bij Roularta als zij instromer Nederlandse les te geven aan anderstaligen. We zijn trots op de maatschappelijke rol die ze zal opnemen en evenzeer over de manier waarop zij het team klaarstoomt om deze belangrijke rol met succes in te vullen na haar vertrek. Insights of inzichten staan dan ook centraal binnen de organisatie waar ik leiding aan geef, Strategie & Innovatie.

Een fijn moment met een aantal teamleden uit alle verschillende teams binnen Roularta was het bijwonen van een wedstrijd van volleybalteam Knack Roeselare. Met name de speech van hun jonge coach maar ook van collega en topvolleyballer Joppe waren beklijvend. In de wedstrijd zelf was Gent een maatje te klein. Een paar weken later zou Knack Roeselare zich tot tweede kronen in de Europese CEV Cup.

Komende week zullen we weten of we samen met onze leverancier Blueconic een internationale Digiday award in de wacht zullen slepen, de referentie voor digitale marketing,. We bouwden samen met hen een stukje technologie dat toelaat om doelgroepen voor adverteerders te vergroten door het werken met ‘lookalikes’ (dus mensen die lijken op mensen die de adverteerder wil bereiken). Het is al een bekroning om bij de vijf besten in een categorie terecht te komen met internationale referenties als Bloomberg en PepsiCo.

In dit preus lijstje ontbreken nog ontelbare kleine en grote successen die we met zijn allen hebben mogelijk gemaakt. We mogen niet vergeten ze te delen en te vieren met onze teams. Af en toe eens ‘fjiste lik fjirtig’.

Geniet van de zomer, het leven en elkaar.

 09/02/2023  door Mark Daemen

Terwijl ik dit schrijf is het jaar 2023 intussen alweer meer dan een maand ver. In principe wensen we elkaar dan niet langer een gelukkig nieuwjaar. Toch wil ik het warmste voornemen dat ik afgelopen maand hoorde hier delen. Ik heb de gewoonte om aan het begin van het jaar te pijlen naar wat ik iedereen mag toewensen. Vaak komt gezondheid op de eerste plaats. Ook bij mezelf trouwens. Eén van onze jongste teamleden antwoorde dat zij dit jaar graag nog verdraagzamer zou worden. Een voornemen dat aan de ribben bleef plakken. Een jaar vol begrip en empathie maakt ons misschien ook wel een stuk gezonder. Ik probeer het alvast te omarmen. Ik blijf genieten én leren van de verschillende perspectieven vanuit ieders achtergrond, jong en oud.

Wij blijven ook geloven in mobiliteit binnen de teams en zijn dan ook blij voor Roularta Health Care dat zij onze Communicatie Expert Isabelle Van Iseghem in de armen gesloten hebben. De jarenlange ervaring rendeert dus verder voor deze belangrijke nichemarkt. In afwachting van een definitieve vervanging hebben we met Kim Claessens een frisse jonge wind als interimkracht om het voorjaar kracht bij te zetten. Eén van onze belangrijkste advertentiepijlers is de luxesector, waarbij merken als Weekend Knack/Le Vif, Trends Style en Feeling/Gael echt de norm zijn. Kim staat in de frontlinie om het event dat we ter ondersteuning van de luxesector voorzien in maart tot een succes te maken. Een investering in onze connecties met klanten en prospect om op korte en lange termijn op te kapitaliseren.

Ook in onze aanpak deden we een aantal aanpassingen. Voor zowel digitale innovatie als communicatie werken we met een ‘ronde tafel overleg’ waar we met de belangrijkste stakeholders de consensus zoeken en pas van tafel gaan als we overeenstemming hebben. Dit verhoogt de betrokkenheid maar ook de kans op slagen van elk product of project dat we aanvangen. We zijn zeker geen klassieke hierarchische organisatie. Iedereen kan een goed idee hebben en krijgt daarvoor ook de ruimte en de erkenning. Het lijkt omslachtiger maar is efficiënter. Het past natuurlijk in de Roularta filosofie waarbij we het team centraal stellen.

Mag ik ook fier zijn op de Fanfactor die het Insight Team eind vorig jaar lanceerde. Lees er zeker ook de blog van mijn heel fijne collega Nathalie Willems op na. Of zoals Kim het eerder formuleerde.
Reclame, storend? Niet voor magazinelezers. Ad blockers, banner blindness, digital detox … – het wordt alsmaar moeilijker om de aandacht van uw doelpubliek te grijpen. Samen met Why5Research onderzochten we of fans van verschillende media – oa. magazines, radio, tv en kranten – hierin een meerwaarde kunnen betekenen. Het antwoord bleek volmondig ‘ja’. Mediafans zijn niet alleen aandachtiger voor advertenties, ze staan er ook positiever tegenover. Vooral printadvertenties worden positief geëvalueerd: maar liefst 2 op 3 magazinelezers ervaren reclame als niet storend. Terwijl een abrupte onderbreking van een radio- of tv-uitzending niet wordt geapprecieerd, beschouwt men magazineadvertenties als part of the experience.

En wat met innovatie in 2023? Intussen heeft iedereen de mond vol van AI of Artificiële Intelligentie, nu ChatGPT op heel korte termijn miljoenen mensen op de wereld bereikt, heeft ze ook haast iedereen in onze teams beroerd.

Ik vroeg ChatGPT om voor mijntoekomstbijroularta.be een ‘humoristische versie’ te voorzien. Niet zeker hoe humoristisch ik de ‘doodshoofden’ vind. Tegelijkertijd ligt er wel een solide basis waarmee iemand met een echt gevoel voor humor en voor het leespubliek aan de slag kan. Artificiële Intelligentie zal de mens misschien niet snel volledig vervangen maar maakt sommige processen wel efficiënter.

“Ben jij ook zo’n fan van Roularta? Dat is niets om je voor te schamen, hoor! Het bedrijf is gewoon zo cool, dat zelfs een doodshoofd zou willen werken voor ze. Maar goed, dat is nog niet echt een sterk punt op je CV.
Nee, serieus, werken bij Roularta betekent werken met een fantastisch team van mensen die elkaar aanvullen en steunen. En het bedrijf zelf? Tja, het is gewoon een feest om daar te werken. Zoveel mogelijkheden, zoveel uitdagingen, zoveel kans om te groeien en je dromen waar te maken.
Dus waar wacht je nog op? Word ook een fan en solliciteer nu bij Roularta! Want wie weet, word jij wel onze volgende collega en mag jij straks ook deel uitmaken van de coolste club van het land.”

AI, we gaan ermee aan de slag. ‘We ain’t seen nothing yet’.

Geniet van de winter, het leven en elkaar. Binnenkort Lente.

 31/10/2022  door Mark Daemen

Terwijl ik dit schrijf is het alweer een aantal dagen bijzonder warm voor de tijd van het jaar. De temperaturen doen meer aan de lente denken dan aan de herfst. Een wel erg late Indian Summer.

Ook binnen de teams van Roularta Advertising hebben we op dit moment wel vaker het gevoel van een nieuw begin. De belofte die de lente ook elk jaar in zich draagt.

Dit jaar verwelkomden we al verschillende nieuwe experts in verschillende teams waarbij we intussen volop het talent zien ontluiken. Nieuw bloed brengt altijd nieuwe inzichten en verrijkende persoonlijkheden. Joris De Ryck begon eerder dit jaar als Product Manager en neemt nadrukkelijk het voortouw in onze digitale acceleratie. Heel verfrissend om zien hoe zijn ervaring bij een media agentschap ons onmiddellijk een ander perspectief geeft op onze aanpak. We hebben al veel van hem geleerd en stappen gezet om ons nog beter en sneller op onze markt af te stemmen.

Heel recent startte Olivier Dequinnemaere als research manager binnen het Insights Team van Els Michiels. Hij neemt een ruime research ervaring mee bij verschillende onderzoeksinstituten. Het is geweldig leerrijk om te begrijpen hoe dergelijke instituten tegen onze behoeften aankijken en oplossingen zoeken voor vaak complexe vragen. Tijdens zijn aanwerving ontdekten we ook nog eens een heel ‘interessante’ passie: roomijs. Ik kijk alvast uit naar de komende ‘echte’ lente.

Er maakte ook iemand een interne overstap naar ons team. Niels Landuyt kenden we al van aan het koffie-apparaat in Sint-Denijs-Westrem. Hij maakte de overstap van het team van Local Media naar het campaigning team. Hij trekt mee aan de kar om de digitale branded content dossiers op een zo aantrekkelijk en efficiënt mogelijke manier op onze sites aan onze lezers te presenteren. Het is fijn om zien hoe we over teams heen tot goede afspraken komen om dergelijke mutaties in alle respect te laten verlopen. Dit biedt unieke kansen om mensen te laten ontplooien binnen het bedrijf waarvoor ze graag werken. Wij zijn alvast heel tevreden met zijn eerste publicaties, naast natuurlijk het feit dat hij een fijne collega is.

We maakten ook keuzes om bepaalde dingen anders aan te pakken. Tot voor kort gebeurden alle data analyses binnen ons team met een eigen expert. Om mee(r) te kunnen genieten van een ruimere datakennis (van abonnementen insights, tot leesgedrag, tot advertentie kpi’s,…) en de talentpool die wordt opgebouwd sloten we aan bij het datateam. Onze eerdere expert die koos voor een uitdaging elders wordt dan ook vervangen binnen het datateam. Het adagio ‘One Team, One Family, One Planet’ nog maar eens in praktijk gebracht. De strategische discussies die we vandaag hebben zijn nog meer gefundeerd. Wij kijken er alvast naar uit om dit verder uit te diepen.

Van de schoolbanken plukten we Yusuf Özgün om onze advertentie technologie zo performant mogelijk in te zetten voor onze digitale advertentiecampagnes. Een fijne mix van Kaat Cossey, als bekend Roularta Ambassadeur en zijn meter, en Yusuf, als ‘groentje’ met nieuwe inzichten, zien we samen groeien en resultaten behalen.

In deze drukke periode waarbij we als reclameregie de eindsprint inzetten om de adverteerders maximaal aan ons te binden verscheen er na twee jaar ook opnieuw een CIM Studie. We zijn in het algemeen heel blij met de resultaten. Hoe kunnen we anders met een grote groep groeiers en daarnaast de hoofdvogels met het grootste weekblad (De Zondag) en het grootste betalende magazine (Libelle). Ook hier opnieuw het resultaat van heel fijn teamwerk.

We kregen veel complimenten. Misschien het meest onverwachte compliment was de kans om voor een tweede keer een Erasmus bezoeker te verwelkomen. De afdeling Insights & Product Management ontving recent Joyce Lamsens, Accountmanager bij Local Media. Zij kreeg een unieke ‘behind de scenes’ inkijk in het grootste onderzoeksproject dat we dit jaar opzetten samen met onderzoeksbureau Why5. Ze kan op die manier ook de eerste ambassadeur zijn van dit project binnen haar team. De Zondag en Krant van West-Vlaanderen maken dan ook naast al onze andere merken deel uit van dit project. Haar fris van de lever feedback is heel erg geapprecieerd. We gaan ermee aan de slag.

We staan, nu ik deze laatste zinnen intik, aan de vooravond van een jaarlijkse gewoonte met onze klanten, De Roularta Advertising Halloween Party. Een traditie die we nu al een aantal jaren claimen en een paar honderd klanten in Halloweensfeer ontvangt. We blijven een people business dus initiatieven als deze om onze mensen nog beter en persoonlijk te connecteren met onze klanten zijn van goudwaarde. De kleur van de bladen die stilaan van de bomen vallen. We drinken alvast een glas op jouw gezondheid.

Geniet van de herfst, het leven en elkaar.

 18/05/2022  door Mark Daemen

Never a dull moment.

We zijn met zijn allen het jaar goed gestart en dat is fijn. Nog maar net las ik het persbericht naar aanleiding van onze algemene vergadering.

“Het beursgenoteerde Roularta Media Group (RMG) heeft naar aanleiding van de jaarvergadering bericht omtrent de gang van zaken in de eerste 4 maanden van 2022. Het jaar kende een goede start met (tot en met april) vooral groei op het vlak van de reclame-inkomsten en van de drukkerij-activiteiten. Zowel de Belgische als de Nederlandse mediamerken deden het beter dan verleden jaar. De focus op De Zondag, digitale reclame en het Mijn Stad televisienetwerk, is een succes wat de ‘local media’ betreft. De recente acquisitie van New Skool Media met o.a. EW, voorheen Elsevier Weekblad, het newsmagazine van Nederland, zorgt meteen voor een positieve bijdrage in de lijn van de verwachtingen.”

Dat, naast de zon die nu al een paar dagen onze huid streelt, maakt een mens gelukkig. We zijn erin gevlogen en dat heeft geloond.

Het is nu kwestie van de inspanningen aan te houden en ons blijven heruit te vinden want we moeten natuurlijk rekening gehouden met het effect van de oorlog, de vrees van de consument en de adverteerder voor prijsstijgingen. Het blijft afwachten welke invloed dat zal hebben op de verkoop van abonnementen en reclame. Maar aan onze teams zal het alvast niet gelegen hebben.

De afgelopen maanden waren ook maanden van kennismaking. Een aantal onder ons hadden verkennende en verdiepende gesprekken. Brainstorms over hoe Roularta Nederland, New Skool en onze teams door samen te werken en ideeën, strategieën en tactieken samen te leggen tot nog betere resultaten te komen. Het is de clash van ideeën en ervaringen die tot nieuwe inzichten leidt en dat is fijn. Als ik nog eens een nieuwe quote moet leveren ga ik voor ‘ik leer alle dagen bij’.

Ook recent sloten we het team van Gezondheid.be/Passionsanté.be in onze armen. Zij zijn een welkome aanvulling in ons portfolio waarbij we al een sterke printpositie hadden in de gezondheidsmarkt met titels als Libelle/Femmes en Plus Magazine. We zien heel veel opportuniteiten en voelen het enthousiasme van het team om deel uit te maken van onze ‘one family’. Vernieuwend aan onze aanpak is dat we de sturing leggen bij de teams waar ze het meest positieve hefbomen heeft. Het inhoudelijke (content, techniek en marketing) wordt mee aangestuurd vanuit het team bij Roularta Nederland dat ook al met succes gezondheidsnet.nl beheert. Het commerciële gebeurt dan weer in aansturing bij de regie binnen het team van Philippe Belpaire, Mireille De Braekeleer en Lara Chammah. Op korte termijn werden er al veel plannen gesmeed en synergiën gezocht en gevonden. Dit wordt iets moois.

Bijleren doen we natuurlijk ook door nieuwe collega’s in onze teams te verwelkomen. Specifiek binnen het Insights en Product Management team van Els Michiels, startte Joris De Ryck als Product Manager. Hij werkte hiervoor als Digitale Expert bij één van onze klanten, het media-agentschap Publicis. Tot waarschijnlijk intussen zijn ergernis heb ik al heel vaak gevraagd ‘hoe zou je hiernaar kijken vanuit je oude job’. Het is onwaarschijnlijk verrijkend om dit bijkomend perspectief gewoon in het team te hebben. Daarnaast is Joris ook gewoon een heel fijne, humorvolle collega.

We blijven trouwens op zoek naar nieuwe collega’s. Heel specifiek in het team van Els Michiels gaat het over een doorgewinterde researcher. Deze maar ook andere vacatures vind je gemakkelijk terug op https://mijntoekomstbijroularta.be/vacatures/

Je ziet, heel veel om blij en fier over te zijn. Het meest fier ben ik misschien dan nog dat één van onze teamleden, Philippe De Brabanter, doorgroeide binnen de organisatie. En we hem ook snel deze nieuwe uitdaging hebben kunnen laten oppakken omdat andere teamleden in de bres sprongen om delen van zijn verantwoordelijkheden op te pikken. Philippe koos voor een uitdaging als Project Manager binnen het team van Stefan Seghers. Wij geloven erg in hem, het toenemend belang van het activeren van de data van Roularta en vooral dat Philippe en onze data het samen goed gaan doen.

Mag ik ook een blijvende oproep doen om te profiteren van alle kennis die bij Roularta gedeeld wordt. Een greep uit het webinar-aanbod van de laatste maanden, dat je gewoon online via Insights kan inhalen: ‘Digitale Marketing’, ‘Wat beweegt er in onze mobiliteit’, ‘Leerstoel Roularta & VUB: Personalisation, trust and sustainable media’ en ‘Maai mei niet’. Aan dit laatste doe ik ook volop mee. Nu al 30 cm hoog op sommige plekken in mijn stadstuintje.

Geniet van de lente, het leven en elkaar.

 21/01/2022  door Mark Daemen

Het gaat ‘lukken’ in 2022

Een nieuw jaar geeft nieuwe kansen. Ik kijk dan ook uit naar de uitdagingen en de oplossingen die in het verschiet liggen. Voor een reclameregie, zoals Roularta Advertising, betekent dit natuurlijk ook dat de tellers terug op nul gezet worden. Met heel veel fierheid over het team, waarvan ik nu intussen bijna anderhalf jaar mag deel uitmaken, kan ik zeggen dat we het jaar goed gestart zijn. We blijven met de voeten op de grond maar een goede start zorgt natuurlijk altijd voor de nodige motivatie en een goede sfeer. Hierbij wil ik ook niet vergeten dat we het voorbije jaar ook al goed afgesloten hebben. De reclamemarkt blijkt zich na de moeilijke eerste lockdown in 2020 sneller te herstellen. De verschillende teams hebben er alles aan gedaan om de opportuniteiten maximaal te benutten. En dat heeft geloond. Echt iets om fier over te zijn.

Bij de start van het nieuwe jaar had ik dan ook nog eens het genoegen om vanop de eerste rij deel uit te maken van het webinar dat ook dit jaar opnieuw, en ik hoop voor het laatst, de Nieuwjaarsreceptie waardig trachtte te vervangen.

In de bekwame handen van interviewers Ilse De Witte van Trends en Amid Faljaoui van Trends/Tendances gaf Xavier inzicht in de richting die we met Roularta inslaan in 2022. Er was aandacht voor onze omzetstrategieën, opportuniteiten door overnames, de verdere digitalisering van onze activiteiten, de verhoogde focus op duurzaamheid en de SDG’s, het geloof in onze drukactiviteiten en de veranderende werkomstandigheden. Ook onze uitdagingen zoals stijgende grondstofprijzen en moeilijke markten werden niet uit de weg gegaan. Vanuit de coulissen hadden we zicht op het toekomen en deelnemen van meer dan 600 collega’s aan dit webinar. Een succes in alle betekenissen van het woord.

En mijn rol? Tussen de verschillende interviewsessies werden er drie zogenaamde causerieën ingelast waarbij één specifiek thema verder werd uitgediept door telkens drie collega’s uit verschillende divisies. Drie thema’s die voor Roularta maar zeker ook Roularta Advertising een centrale rol in 2022 spelen.

Aftrappen deden we met ‘New Branding’. Aan de zijde van Katrien De Nolf en Sven Van Damme van het ontwerpbureau gaf ik een inkijk in de visie die aan de basis lag van onze ingrijpende Corporate Branding-uitrol, gestart in september vorig jaar. Binnen de regie kozen we naast het aansluiten bij de nieuwe visuele identiteit voor een naamsverandering. Met de nieuwe naam opteert Roularta Advertising voor een duidelijkere positionering op de advertentiemarkt. In de vorige naam ontbrak de link met adverteren en voor adverteerders was het verschil tussen Roularta Media Group, het uitgeverijconcern en mediabedrijf, en Roularta Media, de reclameregie van dat bedrijf, niet altijd even duidelijk. Met de nieuwe baseline ‘We make it personal’ wil Roularta Advertising zijn persoonlijke aanpak en openheid naar de markt uitstralen. Tijdens dit intermezzo maakte ik – en met mij vele kijkers – alvast kennis met de West-Vlaamse ‘lukken’. Heerlijke krokante boterkoekjes, die we vandaag vooral kennen van Jules Destrooper, en die het nieuwe jaar inluiden en van dichtbij ook ons logo in hun vorm dragen.

In de tweede causerie ging alle aandacht naar ‘Duurzaamheid’. Stefaan Wybo (promotor losse verkoop), Veerle Hofman (sales training en coaching) en Steven Renders (directeur printing) gaven elk vanuit hun perspectief aan hoe ze al invulling geven aan duurzaamheid en welke plannen er verder zijn. Het veelbesproken Roulartabos, de inspanningen richting alle medewerkers en onze technische oplossingen passeerden de revue. Ze bouwden elk verder op het kick-offwebinar dat Xavier eind vorig jaar aan dit voor Roularta centrale thema gaf. Voor Roularta Advertising is het tastbaar maken van al onze inspanningen en plannen heel erg belangrijk. Onze adverteerders spreken er ons in snel toenemende mate op aan en delen in vele gevallen onze waarden. We staan dan ook als een team achter het charter dat we allen ondertekenden.

In de laatste causerie stond ‘Happie’ centraal. Sandra Depauw, Evelien Devisch en Philippe Van Laecken lichtten een tip van de sluier hoe zij telkens in hun specifieke teams inzetten op deze basiswaarden voor onze teams. Als geheugensteuntje staat Happie nog steeds voor Hallo, All, Positiveness, Property, Innovation en Execution.
Harmonieus en respectvol samenwerken is evident. We zetten in op het geven van vertrouwen. Iedereen krijgt kansen om zijn/haar zinvolle bijdrage te vinden en te leveren. Deze aanpak stimuleert creativiteit en innovatie. Er was daarbij ruimte voor een kwinkslag en een grapje.

Ik mag in dit kader de moderator, Rik Brackx, en ons videoteam niet vergeten. Alles was fantastisch voorbereid en liep als een Zwitserse klok. Echt professioneel en geruststellend om bij hen aan te schuiven. Er is een enorm ‘menselijk kapitaal’ bij Roularta. Een fijne bende om samen dit webinar mee inhoud en vorm te hebben gegeven.

Het jaar wordt uitdagend maar samen moet dit ‘lukken’.

Geniet van de winter, het leven en elkaar.

 08/11/2021  door Mark Daemen

The New Intermediate Normal

De tijd blijkt opnieuw voorbijgevlogen als ik vaststel dat mijn laatste blogpost dateert van mei eerder dit jaar. Mijn collega bloggers blijken ook makkelijker een redactionele knop om te kunnen draaien want hun posts staan nu ook alweer een maand op deze site.

Ik nam mij voor om eerst het Webinar van onze collega Manon Van Aerschot te volgen op 6 oktober. Wat uiteindelijk recent lukte in uitgesteld relais. Even een copy-paste uit de uitnodiging.
Manon Van Aerschot schrijft als freelance culinair journalist sinds 2011. In 2014 startte ze haar foodblog www.macaronmanon.be op. In 2016 ging ze aan de slag als freelancer voor Libelle en Libelle Lekker. Haar blog Macaron Manon groeide uit tot een succesverhaal met een trouwe community en twee eigen kookboeken. Intussen won ook haar Instagramaccount @macaron_manon aan belang met meer dan 12 000 volgers. Dankzij haar blog en social media kanalen bereikt Manon maandelijks een community van zo’n 20 000 bezoekers. Haar Pinterest account telt meer dan 100 000 unieke weergaven per maand.

Ga daar maar eens aan staan. Ik heb noch de ambitie, noch het talent van Manon. Wat ik wel goed onthouden heb is dat je aan de slag kan en moet met de reacties van je lezers. Dus lezers, laat gerust weten wat je ervan vindt en waarover je graag meer zou lezen. Ik zal er zeker rekening mee houden.

Het belangrijkste punt dat ik hier wil maken is de enorme rijkdom aan diverse informatie die gedeeld wordt met de collega’s. Een bloemlezing van de webinars van de laatste maanden. Pascal Kerkhove (redactiedirecteur Roeselare) gaf samen met Knack Journalist Stijn Tormans een masterclass ‘verhalen vertellen’. Trends redacteur Jef Poortmans deelde zijn inzichten uit het Digital News Report (Reuters Instituut/Universiteit Oxford) en wat dit betekent voor Roularta. Knack Journalist Kristof Clerix deelde hou hij aan onderzoeksjournalistiek doet en samenwerkt met internationale topmedia. Burt Riské, directeur Trends Business Information, gaf aan hoe big data kan ingezet worden in alle verschillende divisies. Tommy Browaeys, uitgever Trends top, gaf een heel persoonlijke inkijk over hoe in te zetten op positiviteit om een burn of bore out voor te zijn. Heel divers dus. En zo kan ook ik nog even doorgaan.

Al onze collega’s delen, ook los van de georganiseerde momenten, graag hun kennis en ervaringen. Het is dan ook bijzonder fijn dat we elkaar intussen weer meer kunnen zien en de koffieapparaat gesprekken ook weer echt aan het apparaat doorgaan en niet enkel tijdens gestolen Zoom-minuten.

In dat kader mogen we met Roularta Advertising absoluut niet klagen. Intussen namen we onze intrek in de kantoren van Evere (BMC), waar we ons heel erg welkom voelen. Dit laat toe dat de teams elkaar opnieuw ‘in het echt’ zien en ook andere collega’s van redacties, marketing,… te treffen. We hebben Abdel intussen ook gevonden als redder in alle Zoom-nood.

Daarnaast hebben we ook opnieuw de eerste events achter te de rug. We trapten letterlijk af met een kick off met het hele Advertising team, waarbij naast ons eigen management team, Xavier Bouckaert, Karen Hellemans, Nele Baeyens, Alex Coene en Giovanni Pannier in hun pannen lieten kijken. Tegelijkertijd was dit ons afscheid of beter eresaluut aan onze kantoren in Zellik. Een nog grotere groep collega’s konden we tegen het lijf lopen tijdens het personeelsfeest net voor Open Bedrijvendag en bij de gesmaakte frietjes op het grasveld voor het kantoor in Evere. We mogen Fun@Work niet als vanzelfsprekend beschouwen. Het is fantastisch dat collega’s dergelijke initiatieven voor elkaar nemen.

Onze klanten ontmoetten we dan weer tijdens Best Dressed Man van Trends Style en tijdens ons eigen ‘angstaanjagend’ Halloween event, net voor de herfstvakantie. Voor dit laatste deden we nog eens beroep op de hall van het gebouw in Zellik. Wie er was zal er nog een tijd over spreken. Top organisatie door onze Communication Manager, Isabelle Van Iseghem, waarbij ze kan terugvallen op de experten binnen het Event team. Een dikke merci Mieke, Cédric en Ann.
Waar het kan en mag kiezen we dus voluit voor persoonlijk contact. Het doet echt plezier om elkaar in de ogen te kunnen kijken en van sommigen gewoonweg zelfs vast te stellen hoe groot ze zijn nu ze uit het Zoom-schermpje breken. Ik had alvast een paar verrassingen. Mijn Corona-kilo’s zijn immers meestal niet in beeld 😉

Waar we zeker fier op zijn bij Roularta Advertising is dat alle harde werk in deze toch wel speciale tijd loont. We zetten dit jaar goede resultaten neer, wat een goede startbasis is om volgend jaar weer met volle moed terug van nul te beginnen. Om het nog beter te doen investeren we ook in nieuwe talenten. Zo startte recent een derde salescollega, Finn Van Deuren, binnen het LeadGeneration team van Sandra Seghers.

Binnen het team van Philippe De Brabanter zijn we nog zoek naar een Front End Developer Advertising Technology (ook wel eens AdOps genoemd). We staan voor grote technologische uitdagingen met het wegvallen van de 3rd party cookies (het stukje code in je browser dat per site bijhoudt wat je allemaal doet) en proberen ook in onze advertentieformaten verder te innoveren. De aanwerving zal voorop gaan in de strijd.

Als je iemand kent, niet twijfelen om hem of haar onze kant uit te sturen.

Op de valreep ook mijn felicitaties aan iedereen die Roularta de afgelopen maanden een stukje mee in de toekomst heeft geduwd. In het bijzonder denk ik aan de lancering van de app MijnMagazines/MesMagazines en de lancering van ons Family Aanbod bij Knack/Vif en Trends/Tendances. Als we er met nog wat meer afstand op zullen terugkijken zullen we de impact van dat werk nog meer kunnen zien en appreciëren.

Geniet van de herfst, het leven en elkaar.

 10/09/2021  door Mark Daemen

Geniet van de winter, het leven en elkaar.

Ook al is het nog maar sinds oktober geleden dat ik een laatste bijdrage achterliet, opnieuw is er bijzonder veel gebeurd.

2020 is uitgezwaaid. Een jaar om nooit en tegelijkertijd snel te vergeten. Even achteruit maar vooral vooruit kijken. Met alle teams van de regie proostten we net voor de Kerstvakantie op het nieuwe jaar in onze maandelijkse e-apéro. Fijn om het ganse team ook nog eens te zien, als is het in een klein Zoom-venstertje.

 

In mijn nieuwe rol als Directeur Strategie en Innovatie staan er intussen meer dan 4 maanden op de teller. Ik ben daarbij opgetogen dat we sinds kort alle competenties die we voor ogen hadden bij de start in september hebben ingevuld. Sinds begin december is Els Michiels aan boord als Head of Product Management & Insights. Dit nadat ze bijna 5 jaar geleden ook al een eerste keer deel uitmaakte van de regie en tussendoor onder andere ook een passage bij Sanoma had. Met een rugzak vol ervaring verwelkomen we haar terug. We kunnen bijzonder fier zijn op wat er in deze korte periode in samenwerking met de verschillende teams binnen Roularta gerealiseerd werd. Waarbij ideeën uit alle hoeken van de organisatie komen en we het team van Els kunnen inzetten om ze te versterken en echt uit te dragen.

 

Met Magixx hebben we een samenwerking opgezet met de grootste nationale magazine-uitgevers: DPG, Rossel en uiteraard marktleider Roularta. We zetten hierbij de kracht van de magazines voluit in de verf. Wist je dat je met 3 inlassingen in een uitgelezen selectie van magazines de helft van alle Belgen bereikt en dit goedkoper dan met andere media. Als je dan ook nog eens weet dat onze magazines meer dan eens ter hand genomen worden. Het geloof en het enthousiasme is er. Zowel bij onze teams als bij onze klanten. De uitdaging voor dit jaar is om het mogelijk te maken om zo dicht mogelijk bij het verschijnen van het magazine je campagne te boeken en je advertentiemateriaal te leveren. Marketingbeslissingen worden immers meer dan ooit op heel korte termijn genomen. Een beslissing vandaag wil je morgen in de markt hebben.

 

Rond het uitblijven van het fysieke Autosalon innoveerden we ook verder. We kozen er immers voor om voor het eerst de ‘Special’ enkel te verdelen naar de relevante doelgroep voor auto’s, dit op basis van gegevens die we hebben over onze lezers, door hun registratie en leesgedrag. Dit liet toe om tegelijkertijd doelgericht te werken maar ook meer van onze merken te betrekken. Zo kregen de juiste lezers van Knack/Vif, Trends/Tendances, Sport/Voetbal/Foot en Plus Magazine het magazine in de bus. De resultaten op de advertentiemarkt overtroffen onze verwachtingen. Hier gaan we zeker verder mee aan de slag.

 

Het paradepaardje voor de luxemarkt, Trends Style ging ook onder de loupe. In nauw overleg met de redactie wordt er gesleuteld aan het product om de wensen van lezers en adverteerders nog dichter bij elkaar te brengen. Deze ambitie wordt alvast onderstreept met een nieuw nummer rond het thema ‘Kunst’ eind februari.

 

Ook met Research innoveren we verder onder de paraplu ‘Research as a service’, waarbij research deel uitmaakt van onze totaalpropositie. Meer dan ooit hebben marketeers nood aan inzichten van de consumenten over hun markt en producten. De salesteams zorgden voor een aantal bijzonder interessante trajecten om onze lezers producten te laten testen. De werkwijze en processen worden verder op punt gesteld om hier een echt speerpunt van te maken in ons aanbod. Het inzetten van het sterk engagement van onze lezers met onze merken levert absoluut op.

 

Sinds 4 januari kunnen we ook invulling geven aan een volledig nieuwe functie: Yield Manager. Ditmaal binnen het team van Philippe De Brabanter. Jari Evenepoel gaat voor ons op zoek naar de optimale verkoopprijs voor elke individuele advertentiepositie. Vergelijk het met een luchtvaartmaatschappij die hetzelfde doet met de zitjes in het vliegtuig die ook in prijs variëren over de tijd (omwille van schaarste,…). Dit is uiteraard een door data aangedreven functie die onmiddellijk resultaat kan opleveren. Starten doen we binnen onze digitale media waar de evolutie richting geautomatiseerde aankoop (of programmatic buying) zich altijd maar verder doorzet. De eerste uitdaging is het verder inzichtelijk maken van de berg data waarover we beschikken. Na één week zijn er al de eerste succesjes. Dat belooft.

 

Binnen ditzelfde team wordt er ook bijzonder hard gesleuteld aan het verder optimaliseren van alle digitale campagnes. Een tevreden klant omdat hij zelf tevreden klanten heeft ontdekt via campagnes bij Roularta is de absolute doelstelling. Daarnaast blijven we op zoek naar creatieve formaten die engagement creëren voor onze adverteerders. De komende weken zal je op de Roularta sites campagnes zien opduiken die door het stellen van vragen met de lezer een communicatie zal aangaan, via een zogenaamde ‘chatbot’.

 

In de afgelopen maanden namen we vanop afstand ook emotioneel afscheid van onze vaste stek in Zellik. Voor velen binnen het team jarenlang hun thuisbasis. We proefden tussen de lockdowns al voor het eerst van de kantoren in BMC. Voor het Product Management & Insights teams wordt dit eens we weer voluit van kantoren kunnen gebruik maken de thuisbasis. Voor het ACDY team (Ad Tech, Campaigning, Data & Yield) wordt de thuisbasis het centraal gelegen kantoor in Sint-Denijs-Westrem. Ik kijk er alvast naar uit om iedereen vaker in persoon te zien.

In de komende weken en maanden kijk ik zeker ook uit naar de lancering van de langverwachte Roularta App. Net voor de kerstvakantie toonden Stefan Seghers en Stijn Brysbaert een eerste glimp van deze App die de ambitie heeft om onze gewaardeerde content vaker en bij nog meer gezinnen en gezinsleden binnen te brengen. Een traject dat ik zowel uit mijn oude als nieuwe rol binnen Roularta van nabij gevolgd en meer vorm gegeven heb. Een traject waarbij Strategie en Innovatie ook echt samenkomen. Benieuwd wat je ervan zal vinden.

 

Om met de woorden van de vorige blog te spreken. Je ziet het waren bewogen maanden, in vele opzichten. De mensen en hun positivisme maakten het verschil.

 

Geniet van de winter, het leven en elkaar.

 21/09/2021  door Mark Daemen

Mijn God, wat is er veel gebeurd intussen

Het is nog maar sinds eind juni geleden dat ik hier een bijdrage achterliet. Maar mijn God, wat is er veel gebeurd intussen.

Vorige keer haalde ik nog een bloemlezing uit ons intern magazine van wat we tijdens de eerste coronagolf allemaal samen hebben verwezenlijkt. Nu kan ik me ‘trots’ een covermodel noemen van ons intern blad. Ik werd niet ‘gecast’ omwille van mijn looks, of dat denk ik toch, maar omdat de Directeur Regie – Philippe Belpaire – en ikzelf samen met de nationale advertentieregie volop willen inzetten op ‘Strategie & Innovatie’.

Begin juli staken CEO Xavier Bouckaert, Philippe Belpaire en ikzelf de koppen bij elkaar om de krijtlijnen uit te tekenen voor een nog meer performante nationale advertentieregie. ‘Blijven doen wat we goed doen en inzetten op waar het beter kan’ is het motto. Ik zal pas tevreden zijn als adverteerders uit zichzelf denken aan Roularta, wanneer het gaat over het challengen en helpen bij hun strategie en over het invullen van nieuwe behoeften met innovatieve oplossingen. En niet alleen aan ons denken, maar ook naar ons bellen, mailen, zoomen, teamsen,… Tussendoor even vakantie genomen en op 1 september aan de slag.

Ik leerde in de afgelopen 8 weken, want zo vers is dus mijn nieuwe uitdaging als Directeur Strategie en Innovatie, alvast een groep fijne en competente mensen kennen die ik mijn team mag noemen.

Sta mij toe ze even voor te stellen.

Echt vernieuwen doen we met het team Product Management & Insights. Ineke Uyttersprot vindt, als Product Manager, volop haar weg binnen de organisatie om zowel in print als online de meest relevante advertentieproducten op te bouwen met de juiste argumenten, de juiste prijs en de juiste inschatting van het potentieel. Het is fijn om haar na drie jaar bij Roularta in dit domein te zien evolueren in deze nieuwe rol, voor haar maar ook voor de regie.

In dit team kom je nog twee oude getrouwen tegen : de Research Managers Linda Scheerlinck en Jean-Paul Navaux. Naast research ter ondersteuning van de regie, de redacties en de marketing willen we verder inzetten op ‘Research as a Service’. Hierbij nemen we de rol over van een research instituut en zetten we onze geëngageerde lezers in om de nodige inzichten voor onze adverteerder te verzamelen. De resultaten kunnen dan weer opgenomen worden in een (native) campagne. We denken ook verder aan formules waarbij onze lezers producten testen of deel uitmaken van een expertpanel voor een bepaalde markt, zoals bijvoorbeeld schoonheidsproducten. Ik heb alvast geleerd dat oud en getrouw absoluut te rijmen is met flexibel, enthousiast en ondernemend.

Bij HR zit Katrien De Nolf zat al een goede week te wachten op deze blogpost. Door, in alle drukte, dit even achteruit te hebben geschoven, kan ik ook een primeur delen. Op 1 december start Els Michiels in ons team als Head of Product Management & Insights. Zij zal dit team dus met haar ervaring en stralende persoonlijkheid leiding geven. Ik kijk er alvast naar uit. Velen kennen haar al. Ze heeft dan ook een verleden bij zowel Roularta (in de regie) als Sanoma en voert op dit moment nog een missie uit binnen het team van Ann Debaere, voor Shedeals.

De weg van de vernieuwing slaan we verder in met ons team Ad Tech/Campaigning/Data/Yield. Philippe De Brabanter is nu bijna een jaar aan boord om dit team te leiden. Kaat Cossey ondersteunt met haar expertise in Ad Tech (zij staat nog mee aan de wieg van onze eerste sites) en campaigning. Tiziana Troisy kwam na de geboorte van haar tweede kindje onmiddellijk terug in het team terecht. Zij bekommert zich om het zo performant mogelijk uitleveren van onze campagnes. Filip De Neef en Kelly Meert zorgen dan weer dat de sterke aangroei van digitale native campagnes (advertenties in de vorm en met de toon van een redactionele bijdrage) hun weg vindt naar onze sites en vervolgens onze lezers. We zijn voor dit team nog op zoek naar een Yield Manager. Hij of zij zal ervoor zorgen dat we voor elke positie op elke site de juiste (en voor ons hoogste) prijs kunnen vragen en vervolgens ontvangen. Vergelijk het met de zetels in een vliegtuig (waarin we hopelijk snel terug kunnen plaatsnemen) waarbij de prijs en de waarde fluctueert met de tijd.
De kers op de taart is een one woman team: communicatie. Isabelle Van Iseghem zet haar jarenlange ervaring en haar enorm netwerk binnen en buiten Roularta in om de goede verhalen die we met alle teams binnen de regie schrijven, ook met de wereld te delen. Wij werken samen aan een nieuwe ‘smoel’ en ‘toon’ voor onze regie. Snel meer daarover.

Mijn team, schoon team zeker?

Ik wil ook niet vergeten het team van Philippe Belpaire in de bloemetjes te zetten. Mireille De Braekeleer, Veerle Neyens en Sandra Seghers vormen samen een geoliede machine. Ook zij zullen meer dan ooit inzetten op ‘Strategie & Innovatie’. Er werd hiervoor ook een bijkomend team opgezet van Strategic Advisors die op het hoogste niveau bij de grootste adverteerders en prospects de deuren gaan openen om samen te werken, verder en dieper dan alleen met advertenties.

Niet te vergeten is dat we dit ook nog eens allemaal doen vanuit ons thuiskantoor, maar ook vanuit BMC in Evere, het kantoor in Sint-Denijs-Westrem en in Roeselare. We voelen ons bijzonder welkom in deze voor velen onder ons nieuwe omgeving. Je voelt duidelijk dat de ‘oorspronkelijke bewoners’ voor onze komst hebben gezegd ‘Wir schaffen das’. Dikke merci.
Ondertussen ook nog tijd kunnen maken om nieuwe collega’s te leren kennen. Fijne en inspirerende gesprekken met Stefan Renders (onze nieuwe directeur Printing & Premedia), Sofie De Wilde (onze internal auditor) en Wim Verhoeven (onze nieuwe directeur Trends en KanaalZ/CanalZ). Onmiddellijk een frisse dynamiek en bruisende ideeën. Ook daar gaan jullie nog wel meer van horen.

En dan vergeet ik haast de belangrijke wijzigingen binnen het departement Projecten & Ontwikkeling, dat intussen geleid wordt door mijn vorige ‘leidinggevende’, Stefan Seghers. We houden eraan vast om elkaar ’s morgens of ’s avonds in de wagen of aan de keukentafel nog telefonisch te horen.

Het waren dus bewogen maanden, in vele opzichten. De mensen en hun positivisme maakten het verschil. Ook al mogen we even niet op restaurant. Moeten steeds vaker de maskers op. Mogen we niet meer iedereen knuffelen… Geniet van de herfst, het leven en elkaar.

 26/06/2020  door Mark Daemen

Aan de vooravond van de zomermaanden juli en augustus is het goed om de balans te maken van de periode die achter ons ligt.

Ik moet niemand uitleggen hoe uitzonderlijk deze tijden waren en ik hoop met jullie dat we ze ook als uitzonderlijk kunnen blijven catalogeren. Ik zie alvast in de verschillende vestigingen waar ik af en toe terug binnenstap bijzonder veel respect voor de regels en daardoor ook voor elkaar. Duidelijk ‘one family’ die om elkaar geeft.

 

Maar ook van thuis blijft Roularta ons een venster geven op ‘onze grote familie’. Afgelopen week viel de juni editie van Insight Magazine bij mij in de bus. In een van mijn vorige jobs heb ik het mantra overgehouden “beter goed gestolen, dan slecht uitgevonden”. Daarom dat ik met jullie grasduin door de artikels die we deze maand samen mogen ontdekken.

Ik ben bijzonder fier dat de teams waarmee ik zelf intensief samenwerk de afgelopen Corona-maanden voor enorm veel realisaties hebben gezorgd. Blij dat mensen in mijn team en ikzelf van ver en dichtbij in minieme en grote mate een steen kunnen bijdragen.

 

We beleefden uitzonderlijk goede maanden met onze abonnementsverkoop met maar liefst 13.279 nieuwe volwaardige abonnees.

 

Daarnaast was er ook het geslaagde project, mijnmagazines.be/mesmagazines.be waarbij we meer dan 6.000 nieuwe lezers op korte tijd overtuigden om vier weken lang één van onze grote magazinetitels in de bus te krijgen en alle andere magazines digitaal te kunnen lezen. Dat voor net geen 10 euro. Een bijzonder waardevolle groep die ons leerde kennen en waar we alles aan doen om ze aan boord te houden.

 

De Zomer van KW staat voor de deur met meer West-Vlaanderen dan ooit als plaats waar de rest van Vlaanderen graag naartoe wil en waarbij we voor het eerst ook alle weken zullen verschijnen. Iets om naar uit te kijken. Ook de banden met dé West-Vlaming zelf worden versterkt, want als ze zich op onze site registreren gaan we ze ook verder persoonlijk kunnen aanspreken. ‘How seg’ (pardon my West Vlaams).

 

Ook verschillende podcasts zagen het levenslicht  voor zowel Trends, Trends-Tendances als Libelle.

 

Naast pannenkoeken en bananenbrood bakken keken we ook met Libelle Lekker naar mogelijkheden om de sterke positie van ons culinair merk verder te ondersteunen. Het was duidelijk goed weer de laatste maanden want onze pagina’s rond barbecueën stegen met maar liefst 1.150%.

 

Bij onze advertentieregie zag een nieuwe formule ‘Content to Commerce (ctc)’ het levenslicht. Adverteerders kunnen de campagnes die ze inzetten op de sociale media makkelijk kopiëren naar onze kwaliteitscontexten. Ze betalen enkel indien een surfer ook werkelijk clickt op zijn aanbod. Onze regie pakt dan ook uit met #Roulartacares. Wij geven om onze adverteerders. Daarom dat ze ook enkel betalen als we surfers ook werkelijk tot bij hen brengen. Blijf dus zeker ook zelf trouw aan #kooplokaal. We hebben elkaar hard nodig.

 

In het magazine, fijn hè zo’n gedrukt exemplaar dat je verschillende keer ter hand kan nemen, ontdekte ik ook het aangrijpende verhaal van collega Wim Van Cauwenberghs over hoe zijn gezin en voornamelijk zijn echtgenote getroffen werd door Corona. Dit gaf mij alvast opnieuw het signaal om de voorzorgsmaatregelen die we ook nemen op kantoor blijvend ernstig te nemen.

 

Mag ik het eens zijn met collega Nina Tack bij Steps Magazine dat ‘de beste ideeën komen tijdens een crisis’. Ook ik kruip wel eens in mijn mail, sms, Slack,… om een ideetje bij één van de collega’s te pitchen. Van sommigen gaan we nog meer horen.

 

De afgelopen maanden zag ik bovendien veel wendbaarheid. Hoe Jacques Sys met zijn team en zijn merk Sport/Voetbalmagazine in deze sportluwe periode snel schakelde en van deze periode gebruik maakte om zijn site en digitale kanalen te verrijken verdient veel respect.

 

Ook onze startersdagen gaan terug door. Ik had het genoegen om een grote groep nieuwe gezichten kennis te laten maken met Digital Hub. Fantastisch dat we blijven investeren in talenten die ons allemaal aanvullen en verrijken.

 

Er werd ook naarstig gewerkt aan de nieuwe drukpers, maar daar heb ik werkelijk geen enkele verdienste aan. Ik zal echter even fier zijn met de positie die we met deze pers zullen innemen in het uitgeverslandschap.

 

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Beschouw deze blog gerust als een filmtrailer. Waarbij er nog zoveel te ontdekken valt in Insight Magazine zelf.

 

Om te eindigen steel ik ook nog een laatste quote/tip van Benedikt Beun (Developer Roularta Digital Hub) “Deze zomer wordt het waarschijnlijk een vakantie in eigen huis, maar laat je niet weerhouden toch vakantiekaartjes te sturen naar wie je lief hebt”.

 

Geniet van de zomer, het leven en elkaar.

 20/01/2020  door Mark Daemen

Het is opendeurdag in de grot van Ali Baba

Geen verhaal over een Chinese e-commerce gigant maar wel degelijk over het sprookje uit Duizend-en-een nacht waarbij ‘Sesam, open u’ de grot naar de goudschat opent.

 

We beschikken bij Roularta immers over een rijke schat aan goudklompjes. Sinds Digital Hub, samen met mijzelf, nu een goed jaar geleden van start ging in september 2018 ontdekte ik een berg aan sterke persoonlijkheden met tonnen ervaring en specifieke competenties. Samen met onze sterke merken kan het niet anders dan dat we met dit ‘menselijk kapitaal’ onze bestaande initiatieven versterken en nieuwe successen uit de grond stampen. Deze initiatieven hoeven trouwens niet enkel digitaal te zijn, in weerwil van onze divisienaam Digital Hub. Onze printmedia spelen nog steeds een belangrijke rol in veel van onze projecten, zowel door hun kwaliteit als de inzet van hun kwantiteit.

 

Peter Hinssen schreef in 2014 al een boek met als centrale boodschap dat ‘het netwerk altijd wint’. Als Digital Hub willen we deze handschoen oppikken door bruggen te bouwen met alle afdelingen binnen onze organisatie tot een efficiënt netwerk. We brengen de talenten uit onze teams, zo nodig aangevuld met externe specialisten, aan tafel om elke businessuitdaging te tackelen. Geen persoon te weinig noch teveel. Snelheid en wendbaarheid zijn dan ook een formele opdracht voor Digital Hub. We zijn op deze korte tijd ook verder geëvolueerd, waarbij er bijvoorbeeld een PMO Manager, in de persoon van Thomas Lepouttre aan de organisatie werd toegevoegd. Waarbij PMO staat voor Project Management Office. Onze trajecten worden hierdoor nog tastbaarder, beter gedocumenteerd en met kennis van zaken afgestemd. Soms verliezen we nog iemand (tijdelijk) uit het oog binnen de uitgebreide organisatie op onze drie locaties. Het is altijd fijn als je merkt dat projectleden hun teamleden en het management van dichtbij op de hoogte houden zodat ‘iedereen mee is’.

 

Eerder liet ik voor onze HR al volgende persoonlijke quote optekenen ‘Een goed idee is zilver. De uiteindelijke uitvoering met het team is goud.’ Opnieuw een verwijzing naar de schatten die we samen uitbouwen als ‘One Family, One Team’.

 

Ik kan uit persoonlijke overtuiging niet genoeg benadrukken dat de academy’s die doorgaan in al onze vestigingen een ware schat aan informatie bieden die je niet aan jezelf mag laten voorbijgaan. De uitdagingen van je collega’s leren kennen en externe specialisten die hun expertise komen delen zijn een prachtig geschenk voor je eigen professionele en persoonlijke ontplooiing.

 

Sesam, open u.

We spreken meer dan ooit met onze collega’s, lezers (direct of via onderzoeken), adverteerders, agentschappen, concurrenten en leveranciers. We schrikken er hierbij niet voor terug om onze eigen strategieën openlijk te delen. We geloven er immers in dat indien alle betrokken partijen beter begrijpen waar wij als bedrijf naartoe willen, ze ons met diezelfde openheid tegemoetkomen om hun visie en ideeën te delen. Collega’s uit verschillende divisies kunnen getuigen over de rijkdom die we uit dergelijke recente gesprekken halen. We willen niet op onze schat blijven zitten. Voor ons dus geen geheime boodschap als ‘Sesam, open u’ om toegang tot onze kennis en plannen te krijgen. Ons doel is en blijft het creëren van waarde voor onze partners en onszelf op korte én lange termijn.

 

Een van de grote uitdagingen voor de komende tijd is alvast het verhogen van het engagement voor onze mediamerken. Hoe laten we onze gebruikers vaker en diepgaander hun toegang tot onze rijke content gebruiken? Dit gebruik is immers de basis voor veel van onze (nieuwe) initiatieven.

 

Laten we de deuren van onze grot wagenwijd openzetten. Mijn deur staat alvast open voor dat idee waarop jij allang broedt. 2020 wordt een fantastisch jaar.

 06/04/2020  door Mark Daemen

L’union fait la force.

Ik weet niet welk woord de laatste weken het best zou omschrijven. In de context van Roularta wil ik uiteindelijk kiezen voor fier.
 
We zaten nog maar een paar dagen thuis en nieuwe initiatieven als mijnmagazines.be/mesmagazines.be en de digitale versie van De Zondag zagen het levenslicht. Het eerste speelt in op het “Blijf in uw kot” momentum. Iedereen zoekt duiding en/of ontspanning. Wat beter dan vier weken lang het magazine van je keuze op je deurmat en de overige 15 magazines digitaal ‘doorbladerbaar’ in een speciaal hiervoor tegen een strakke deadline gebouwde kiosk. De Zondag van zijn kant werd in een even uitdagende korte tijdspanne omgezet tot een digitale versie, voor de vijf weken dat ze niet bij de bakker wordt verdeeld. Velen vonden vanaf de eerste zondag hun weg naar deze nieuwe digitale versie bij het genot van hun croissant. Dit kon natuurlijk enkel doordat in alle mogelijke divisies iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt en samenwerkt. Elk vanuit, in dit geval letterlijk, zijn hoek (van het land).  Een mooi staaltje van ondernemerschap waarbij we samen enorm veel geleerd hebben. We nemen dit mee voor de ontwikkelingen die verder nog in de pijplijn zitten.
Door deze twee initiatieven te noemen, vergeet ik waarschijnlijk nog vele grote en kleine initiatieven in elk van onze teams. Ze maken ons sterker en wijzer voor de toekomst.
 
Ook bij #kooplokaal sluiten we met plezier aan. Net zoals onze winkels en restaurants lokale steun en clientèle hard zullen kunnen gebruiken roepen we de adverteerders op om aan hun lokale media te denken.
 
Uiteraard kunnen we niet dankbaar genoeg zijn voor de collega’s die nog elke dag de verplaatsing naar kantoor maken en onder andere in de drukkerij zorgen dat onze media nog steeds van de drukpers rollen. Onze magazines en kranten blijven de hoeksteen van onze activiteit. De woorden in de blogpost van onze kwaliteitsverantwoordelijke in de drukkerij, Dieter Verbeest, eind januari bleken profetisch. ‘Geloof mij, 2020 word super boeiend. 2020 wordt het jaar van de drukkerij!’
 
Bepaalde bedrijfsonderdelen kwamen al snel onder druk door onder andere het snel terugvallen van reclamecampagnes waardoor tijdelijke werkloosheid zich opdrong. Naast veel begrip, merk ik dat collega’s de fierheid over hun bijdrage aan het groter geheel trouw blijven en hun relatie met de collega’s maar ook de klanten en adverteerders blijven onderhouden.
 
In deze periode maakten we kennis met elk denkbare video-conferencing systeem. Zoom, Hangout, Teams, Bluejeans,… hebben geen geheimen meer voor ons. Getuige ook de mozaïekbeelden op de Roularta Facebook pagina.
De videobeelden geven ons ook een intieme inkijk in de woonkamers van onze collega’s en externe partners. Of in mijn geval de keuken. Uitzonderlijk zelfs de tuin. Een potentiële Nederlandse leverancier stond op een koude ochtend met skipak in zijn tuin. Zijn kinderen waren ‘nogal druk in huis’. We zien wel vaker in de achtergrond en op de voorgrond partners en kinderen door het beeld lopen. Fantastisch hoe gefocust werken gecombineerd wordt met het entertainen van kleine en minder kleine kinderen of met het hen letterlijk bij de les houden.
 
Wij zijn klaar voor de periode na Corona. Bij mij thuis staan de tulpen van 65 jaar Roularta intussen in bloei. Laat de toekomst maar komen.
 
Toch op de valreep nog een tweede woord. Dankjewel.
Dankjewel collega’s. Dankjewel postbodes en winkelbedienden. Dankjewel zorgpersoneel. Dankjewel iedereen. Fier!
 
En nu weer aan de slag.