Podcast power
Nathalie Willems, Content Strateeg
09/05/2025
Van ‘Vrolijke vrekken’ tot ‘De Volksjury’: podcasts waren nog nooit zo populair. En ook de nieuwe CIM-studie bevestigt wat we eigenlijk al weten: steeds meer Vlamingen luisteren naar podcasts op een zelfgekozen moment. In de auto, tijdens het sporten, in de zetel, op de trein. Welke specifieke interesse je ook hebt, welke community je graag wil volgen: je vindt altijd wel een podcast die daarop inspeelt. Persoonlijk ben ik ook een liefhebber: ik hou vooral van korte, ‘ik ben weer helemaal mee’-podcasts en – misschien een beetje luguber – true crime. Maar de laatste download op mijn telefoon is van een totaal andere orde: de zesdelige podcast ‘Roadtrip naar Auschwitz’, waarin collega Evelien Rutten het verhaal van haar moeder en grootmoeder vertelt. Heel authentiek, heel pakkend.
De podcast trend is er natuurlijk een waar we bij Roularta gretig op inspelen. Al onze merken brengen podcasts die perfect bij hun DNA passen. Op de hoogte blijven van beleggersnieuws en business-actualiteit? Dan luister je dagelijks naar de ‘Z 7 op 7 podcast van Trends-Kanaal Z’. Zin in smeuïge verhalen? Stem af op ‘De bedgeheimen’ podcastreeks van Flair. Nood aan tot rust komen? Download de podcast ‘Mediteren met Steven Laureys’ van Knack Weekend en ga meteen aan de slag. Fan van boeken? Beluister de ‘Libelle Leesclub’ podcasts waarin Annelies en Birte spannende en ontroerende boeken bespreken en ook verrassende babbels hebben met auteurs.
Uiteraard zijn we bij Roularta Advertising ook al een hele tijd met dit medium aan de slag. Langs de ene kant door partners te zoeken voor de bestaande podcasts van onze merken, langs de andere kant door ook de ‘full package’ aan te bieden: creatie en realisatie van podcasts op maat. Zo maakte Roularta Brand Studio met een ‘Shot of selflove’ een podcast-reeks voor Nespresso, waarin Gudrun Hespel, Uwe Porters en Morgane Gielen hun recept gaven voor meer zelfliefde. Of maakten we de reeks ‘De onzichtbare strijd’ met Gedeon Richter, waarin endometriose en de mogelijke gevolgen op de vruchtbaarheid de nodige aandacht kregen door bijdragen van experten en getuigenissen van lezeressen.
Maar toegegeven, het wordt pas echt spannend als je zélf een podcast mag (mee)maken. In de reeks ‘We create media with impact’ laat Roularta een aantal hoofdredacteuren en stakeholders aan het woord over hoe ze impactvolle content maken voor hun communities. Ik mocht samen met collega’s Stevie, Joyce en Elisabeth achter de microfoon plaatsnemen om te praten over beklijvende partnerships bij de regie. De podcast werd in goede banen geleid door Bart Lombaerts, die vooraf intake gesprekken had met elk van ons en er ook in slaagde om ons tijdens de opname gerust te stellen. Want het was voor ons viertjes een première, en de zenuwen stonden een beetje gespannen. Toch ging het best goed: Stevie vertelde over de nieuwe podcast van Trends-Kanaal Z, Elisabeth bracht onze virtuele influencer Sassy Soeki onder de aandacht en Joyce verduidelijkte het belang van en de mogelijkheden bij local media. Zelf mocht ik praten over het menopauze-project dat we samen met Theramex uitrollen, en waarbij één ding heel duidelijk werd: als een brand de core values van onze merken deelt, zijn er echt schitterende en maatschappelijk relevante samenwerkingen mogelijk.
De toekomst van podcasts? Dat worden volgens experten de ‘vodcasts’: podcasts waaraan video toegevoegd wordt. Blijkbaar blijven luisteraars 20 tot 30% langer ‘hangen’ als de content ook visueel is… We weten dus wat ons te doen staat!
terug naar overzichtDeel deze blog: