Does it matter?

Nathalie Willems, Content Strateeg

13/01/2025

Terugblikken en vooruitkijken: daar hadden we het over tijdens een meeting met een aantal Libelle-collega’s. Traditiegetrouw brengt Libelle elk jaar in december een artikel waarin redactrices vertellen wat voor elk van hen het hoogtepunt van het afgelopen jaar geweest is. Een pakkend interview, een bijzondere ontmoeting, een beklijvend artikel, een actie om trots op te zijn… “Voor mij was het menopauze-event dat we eind september georganiseerd hebben écht een hoogtepunt,“ zei Els, chef gezondheid bij Libelle. “Echt straf dat we dit hebben gerealiseerd.”

Flash-back naar een jaar geleden, toen we voor het eerst met Anne-Sophie van Theramex rond de tafel zaten en een gesprek hadden over de gezondheid van vrouwen in het algemeen en de (peri) menopauze in het bijzonder. Over hoe vrouwen soms jarenlang blijven afzien, omdat ze niet weten dat hun klachten aan deze levensfase gelinkt zijn. Over hoe kwalen die opeens de kop opsteken vaak geminimaliseerd of verkeerd behandeld worden. Over hoe vrouwen met gezondheidsproblemen bijwijlen van het kastje naar de muur gestuurd worden. Over hoeveel onwetendheid er eigenlijk nog is rond dit topic, en of we daar misschien samen onze schouders onder konden zetten?

Die vraag viel niet in dovenmansoren bij de redactie van Libelle. Vrouwengezondheid staat sowieso hoog op de agenda van het grootste vrouwenblad van dit land, en er werd beslist om het onderwerp structureel onder de aandacht te brengen. De bedoeling van dit partnership? Awareness creëren rond de (peri)menopauze, het taboe doorbreken en een community bouwen waar vrouwen correcte informatie kunnen vinden en ervaringen delen. Het startschot was een grote, representatieve enquête bij Belgische vrouwen, waarin de nodige insights verzameld werden. Daarna volgden interviews met gynaecologen en experts, persoonlijke getuigenissen, openhartige verhalen van BV’s (zoals Gwendolyn Rutten, Sabine Hagedoren en Tine Embrechts) maar ook gezonde recepten tegen de menopauze-kilo’s, grappige columns, een boeiend e-zine en nog veel meer. Content die gelezen, gesmaakt, gedeeld en geliket werd op onze verschillende kanalen.

En dat was nog maar een voorproefje! Op 29 september zakten maar liefst 500 vrouwen af naar Mechelen voor het event ‘Samen door de menopauze’. Een boeiende dag met informatieve sessies van professor Depypere, voedingsdeskundige Sandra Bekkari en menopauzeconsulente Leen Steyaert, nuttig stylingadvies van het Belgische modemerk Mayerline en stand-up comedian An Nelissen als knallende afsluiter. Maar er gebeurde ter plaatse ook iets heel bijzonders. Er hing een heel warme, speciale ‘vibe’ en er ontstond spontaan een soort ‘sisterhood’ tussen de aanwezigen. Vrouwen die mekaar nog nooit eerder gezien hadden raakten aan de praat, wisselden ervaringen en telefoonnummers uit en beloofden om mekaar nog eens terug te zien. Een staaltje pure Libelle magie!

Does it matter? Dat is altijd de vraag die ik me stel als je naar mijn professionele hoogtepunt van het jaar vraagt. En ja, ook voor mij was dit zo zinvolle en impactvolle project de absolute topper. Het gevoel dat we een steentje verlegd hebben, dat we vrouwen écht hebben geholpen, dat we de menopauze bespreekbaar gemaakt hebben was alle efforts méér dan waard. En het mooie is: we hebben het samen gedaan. Samen met de redactie, de marketing, de event cel, Brand Studio, onze partner Theramex. Maar vooral… samen met de Libelle commmunity!

terug naar overzicht

Deel deze blog: