Wat vliegt de tijd razendsnel. In september 2018 werd binnen Roularta het Innovation Lab opgericht dat ten dienste staat van alle businessunits. Hoogtijd voor mij om terug te blikken op het voorbije jaar maar vooral ook om een vooruitblik te werpen naar de toekomst. Waarop lag onze focus op het afgelopen jaar? Het Innovation Lab is een afdeling waar technologische innovatie hoog in het vaandel wordt gedragen. Een van onze ambities is de digitale transformatie doorheen de verschillende interne businessunits helpen te versnellen en te transformeren, dit in samenwerking met de Digital Hub. De concrete noden werden gecapteerd en een veelvoud aan projecten opgestart. Als ik een oplijsting maak van de grote onderwerpen/thema’s die aan bod kwamen, schrik ik even:

 

Artificiële Intelligentie (AI): Misschien is ‘AI’ wel het meest overhypte woord van 2019 maar het werd dus ook nog breder ingebed in onze organisatie. In onze customer service afdeling bijvoorbeeld hebben we een AI-toepassing geïntroduceerd met als doel deze afdeling verder te professionaliseren waardoor er efficiënter en klantgerichter gecommuniceerd kan worden. Voor onze digitale kanalen werd er gewerkt aan een personalisatie engine die in staat is slimme, en datagedreven nieuwsaanbevelingen te ontsluiten naar onze lezers. We verwachten begin 2020 een introductie op onze digitale kanalen die zal zorgen voor hoger engagement en retentie op deze kanalen.

 

Chatbots: Hoewel de hype rond chatbots ondertussen wat gaan liggen is, bleken er toch een aantal concrete cases waar chatbots een effectieve meerwaarde leveren binnen onze organisatie. Het Innovation Lab werkte aan een chatbot voor lezers en adverteerders van De Streekkrant/Deze Week die opmerkingen omtrent de distributie zo efficiënt mogelijk zal verzamelen en doorgeven aan onze distributiepartner BD. Daarnaast werkt onze abonnementendienst aan een chatbot die de vele vragen van abonnees automatisch beantwoordt.

 

Text2speech: Deze technologie laat ons toe onze artikels naar audiobestanden om te zetten via kwalitatieve Vlaamse en Franse botgedreven stemmen. Op die manier worden de artikels van Knack, Trends, Le Vif en Tendances nu ook reeds als audio aangeboden worden in onze Apps en websites.

 

Voice: Eén van de vele onderzoeksprojecten van het Innovation Lab is de toekomst van Smart Speakers en Home Assistants. Speakers zoals de Google Home, Google Nest of Amazon Echo raken steeds meer ingeburgerd in onze huiskamers, maar hier zijn ook voor Roularta veel uitdagingen aan verbonden. Hoe zorg je er als uitgever bv. voor dat onze artikels of recepten op deze devices als eerste aangeboden worden? Een aantal van deze technologietrends zijn matuur genoeg en slaagden we er dus ook in mooie resultaten te boeken. Andere technologieën vergen verdere maturiteit en zoeken we momenteel naar alternatieve tussenoplossingen.

 

Voor welke uitdagingen sta ik komende jaren?

 

Eerst en vooral wil ik graag de uitgevoerde investeringen in tools en technologie van het afgelopen jaar verder verfijnen om zodoende de ROI op deze technologische investeringen te maximaliseren. Als ik de globale trends binnen de media sector bekijk, staan wij de komende jaren voor een aantal grote uitdagingen. Blockchain (als betaaloplossing voor lezers en adverteerders), Internet of Things, Conversational marketing, Loyalty, Robotjournalistiek, Robotic Process Automation, de introductie van 5G … het zijn maar enkele van de trends die tal van nieuwe mogelijkheden zullen bieden voor onze sector. Leuk, vind ik dat, al die toekomstmuziek! Samen met mijn collega’s kijk ik er dan ook naar uit om deze nieuwe trends en technologieën verder onder de loep te nemen en potentiële use cases te identificeren en uit te werken samen met onze business units. 

 

Met oprechte fierheid blazen we dus dit jaar ons eerste kaarsje uit en kijk ik alvast uit naar de verdere evoluties binnen onze boeiende sector.