Volgens de recentste resultaten gepubliceerd in het Digital News Report – een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Reuters Institute for the Study of Journalism – is het vertrouwen in Belgische nieuwsmerken gedaald ten opzicht van het vorige rapport. Uitgevers hebben moeite om duurzame verdienmodellen te exploiteren. Het onderzoek geeft ook aan dat de consument behoefte heeft naar meer attractievere media bundels door toegang te krijgen tot meerdere nieuwsmerken via één enkel abonnement.

 

Dat maakt mij gelukkig want daarop spelen wij dus in. En hoe!

 

Een voorbeeld is onze New Deal. Hierbij krijg je als Knack-abonnee volledige digitale toegang krijgen tot de inhoud van de 6 Belgische nieuwsmagazines (Knack, Trends, Sport/Voetbalmagazine, Le Vif/L’Express, Trends-Tendances & Sport/Foot Magazine) op pc, tablet en smartphone, inclusief de +zone op de website en de archieven). Hoe straf is dat?

 

Een ander initiatief, namelijk NewsButler dat kadert binnen een VLAIO innovatietraject zet volop in op intelligente en gepersonaliseerde nieuwsaanbevelingen op onze bestaande kanalen zoals websites, app’s enz. en nieuwe communicatiekanalen. Als deelonderzoek van dit project ga ik o.a. ook na of er specifieke lezersbehoeften bestaan rond thematische contentbundels.

 

Het recentste initiatief is een samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel waarbij wij een leerstoel hebben gelanceerd rond Personalisation, trust and sustainable media. Binnen dit initiatief onderzoeken wij manieren waarop nieuwsmediabedrijven in de toekomst duurzaam kunnen innoveren met een positieve impact op rendabiliteit. Deze leerstoel duurt 4 jaar en is in nauwe samenwerking met VUB. Het uitgangspunt van de leerstoel is een doelgerichte aanpak rond  innovatie in positionering (merkenstrategie), mindset (redactionele focus, vertrouwensband met publiek) en maatschappelijke impact (onderzoeksjournalistiek, factchecking).

 

Het doet mij ontzettend veel deugd dat Roularta dergelijke initiatieven ondersteund en ik hieraan kan mee werken. Zo zijn wij klaar voor de toekomst. Een toekomst waar gediversifieerde inkomstenstromen en slimme strategieën van cruciaal belang zijn om te overleven.