Positieve vibes

Nathalie Willems, Content Strateeg

25/03/2022

Je bent zo oud als je je voelt: zo ’n wit-blauw spreuktegeltje heb ik gelukkig niet tegen de keukenmuur hangen, maar als generatie X-er (of babyboomer volgens andere bronnen) kan ik me hier natuurlijk wel in vinden.

Mijn jaren op de teller catalogeer ik graag als ervaring of levenswijsheid, en de (lach)rimpeltjes in mijn gezicht bewijzen enkel dat ik geleefd heb. Maar eerlijk is eerlijk: de wereld draait razendsnel en nieuwe technologische ontwikkelingen en communicatiemiddelen komen in zo’n sneltreinvaart op ons af dat we er af en toe van duizelen. Iets waar generatie Z, met zijn digital natives en bedreven multitaskers, duidelijk veel minder moeite mee heeft.

Thuis heb ik zo’n generatie Z-exemplaar rondlopen. De communicatie tussen mezelf en mijn bijna zestienjarige zoon kun je opdelen in ‘grappig’ of ‘verkeerd begrepen’. Dit komt voornamelijk omdat ik bepaalde woorden die hij gebruikt totaal misinterpreteer. Waarna hij zijn hoofd meewarig schudt over zoveel onwetendheid en ongeduldig uitlegt wat hij precies bedoelt. Hij lijkt wel vergroeid met zijn muis, smartphone en koptelefoon, en daar erger ik me echt aan. Maar als er een nieuw toestel in huis komt, is hij natuurlijk degene die weet hoe we het aan de praat moeten krijgen. Een handleiding lezen komt daar trouwens niet aan te pas, wel snel even op YouTube kijken hoe het allemaal in elkaar zit. Hij spreekt me aan op niet-ecologisch gedrag, en vraagt zich nu al hardop af of hij ooit een rijbewijs wil halen, want waar heb je eigenlijk een auto voor nodig?

Op de werkvloer werd de zogenaamde ‘generatiekloof’ jaren geleden al heel tastbaar, toen een jonge stagiaire me opgewekt vertelde dat ik maar een jaartje jonger was dan haar moeder. Heel confronterend vond ik dat. Intussen ben ik het natuurlijk al lang gewoon om samen te werken met klanten of collega’s die qua leeftijd mijn kinderen zouden kunnen zijn. Meer nog, ik vind samenwerken met dat jonge geweld net heel inspirerend. Je krijgt er ideeën en energie van, en dat werkt aanstekelijk in beide richtingen. Precies daarom volgde ik met veel interesse en ook wel geamuseerd de uiteenzetting van Kathy en Veerle over de verschillende generaties bij Roularta en generatie Z in het bijzonder. Boeiend, en vooral heel herkenbaar.

Sowieso bekijk ik dat hele generatieverhaal positief. Vroeger was het niet beter, maar gewoon anders. In elk bedrijf heb je een goede mix van oude rotten in het vak en aanstormend talent nodig. Zo zorg je voor continuïteit én breng je leven in de brouwerij. Dus, of je nu generatie X,Y of Z bent: ga voor die kruisbestuiving en verspreid positieve vibes!

terug naar overzicht