De fan-factor

Nathalie Willems, Content Strateeg

27/12/2022

Bijna 17 was ik, toen het Vlaamse medialandschap in oktober 1980 werd opgeschrikt door het allereerste nummer van Flair. Nu is de lancering van een nieuw blad sowieso altijd al bijzonder, maar de komst van Flair maakte echt wel ophef. Een eigenzinnig blad voor jonge meisjes en vrouwen dat openlijk durfde praten over seks en geen enkel taboe uit de weg ging? Dat was ongezien in die tijd!

Ik zat op een strenge meisjesschool (dat bestond toen nog) en leerde het magazine op een heel aparte manier kennen. De boomlange J.C., onze toenmalige leraar godsdienst, wandelde op die bewuste oktoberdag het klaslokaal binnen, gooide zijn sigarettenpeuk weg (dat kon toen ook nog) en verklaarde dat er een nieuw tijdschrift op de markt was dat de hele klas maar eens dringend moest gaan lezen. Flair, het magazine voor jonge vrouwen dat geen blad voor de mond nam! Alles wel beschouwd was dit best een vooruitstrevende actie van een jezuïet op leeftijd, en het miste zijn doel dan ook niet. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik kocht het tijdschrift, net zoals veel van mijn generatiegenoten. Flair was dynamisch, maatschappelijk relevant en groeide snel uit tot een fenomeen. Ook vandaag – meer dan 40 jaar later – blijft het magazine jonge mensen inspireren én empoweren. Een topprestatie!

Maar eigenlijk dateert mijn interesse en passie voor magazines van nog veel vroeger. Mijn ouders haalden Knack vanaf het eerste nummer in huis. Dat was in 1971, toen je bij de persverkoper nog twijfelde over hoe je de naam van het blad precies moest uitspreken. Met mijn kinderogen keek ik vol ontzag naar dat ‘grotemensenmagazine’ met ernstige interviews, uitgesproken opiniemakers en grote dossiers. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik het Het Rijk der Vrouw en de Femmes d’Aujourd’hui waarop mijn beide grootmoeders dan weer geabonneerd waren, toch nét iets plezanter vond.

Wie weet is toen het idee ontstaan om later ooit bij de ‘boekskes’ te gaan werken, want feit is: ik ben nog steeds een mega-magazinefan! Dinsdag Flair, woensdag Knack, donderdag Libelle? Bring it on! Hoe handig digitaal lezen ook is, niets kan tippen aan de magie van een geprint magazine. En gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt, want al onze Roularta-bladen mogen prat gaan op fans die hun dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse rendez-vous met hun favoriete titel(s) niet kunnen missen.

Hoe dat nu precies zit met die fan-factor, werd onlangs wetenschappelijk onderzocht bij Roularta Advertising. Er werd een methodologie ontwikkeld en 4000 respondenten tussen 18 en 65 jaar werden bevraagd om te bepalen waar de fan-factor nu voor staat en concreet betekent. En wat blijkt? Print is hét medium bij uitstek dat erin slaagt om zijn consument, de lezer, echt te engageren!

Mijn ultieme geschenktip voor het eindejaar zal dan ook niemand verbazen: geef gewoon een abonnement op één van onze magazines cadeau. 100% tevredenheidsgarantie en een uitgelezen kans op nog meer fans!

terug naar overzicht

Deel deze blog: