Verwarrende tijden

Het zijn verwarrende tijden. Altijd en overal. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt. Door corona natuurlijk, maar niet alleen omwille van dat virus en de beperkende maatregelen. We zijn intussen al het een en het ander gewend: thuiswerken is volledig in zijn plooi gevallen, van een zoom-sessie meer of minder kijken we niet meer op en zelfs het opbergen van reisplannen is simpelweg een kwestie van een knop omdraaien.

Nee, het echt verwarrende overviel me vorige week. Bij een zoom-sessie met de cheffen van KW. Het was meer een bruis- dan een zoommeeting: er werden plannen gesmeed. Voor nieuwe initiatieven, nieuwe rubrieken, nieuwe aanpak… Een heerlijke, spuiende fontein aan ideeën. Buiten was het ijzig koud, binnen kregen we het warm en voelden we al de lente en de zomer in ons opwellen. In mei zouden we dat doen, na de zomervakantie iets totaal anders – we houden de plannen nog even onder de radar – en we wisten zeker, corona zal ons geen strobreed in de weg leggen.

Tot ik mij ineens realiseerde dat ik het overleggen en het uitwerken, het brainstormen en het op de rooster leggen en het uiteindelijke finaliseren ervan… dat ik dat alles niet meer van dichtbij zou meemaken, hoogstens als buitenstaander. Het besef bracht me in verwarring, ik voelde me er zelfs eventjes niet goed bij.

We grapten wel eens over het pensioen. Dat was heel lang iets voor later en toen werd het iets voor volgend jaar. Maar zover zijn we intussen. Het feest van de arbeid wordt de eerste dag van mijn pensioen en dat is verdomd dichtbij. De verjaardag van mijn zoon – hij is dan 33 – zal mijn laatste werkdag zijn.

Het wordt een vreemd afscheid, in een lege redactiezaal. Ik was van plan om de collega’s op een tuinfeest te trakteren, maar het ziet er naar uit dat we dat mogen uitstellen en uitgestelde feesten hebben altijd iets belegens nog voor ze losbreken.  Zover zijn we nog niet. Eerst duik ik nog eens in mijn archief en haal er voor onze krant de tien spannendste, pakkendste en meest onverwachte nieuwsmomenten uit. Soms is het verleden ook iets om naar uit te zien.

Hier ben ik weer!

Mijn laatste blogpost dateert ondertussen al van een tijdje geleden. De tijd vliegt gewoon zo ongelooflijk snel. Zo snel dat ik bijna vergeet iedereen een gelukkig 2021 te wensen! Dat we elkaar snel terug mogen vastnemen, gezamenlijke uitstapjes plannen en mogen genieten van een goed concert of festival. Klinkt goed, niet?

Deze keer zullen we het niet opnieuw over Corona hebben. Nee, want daar hebben we onze buik al van vol. Ik toch in ieder geval. Deze keer wil ik het hebben over de reden waarom ik mijn blog eventjes heb uitgesteld: ik zat met mijn hoofd in de boeken. Begin september reikte Roularta mij een nieuwe uitdaging aan die ik enthousiast en met beide handen greep. Ik muteerde van HR Support Werving en Selectie naar de functie als Payroll Officer. Loonadministratie en sociale wetgeving… onderwerpen waar ik door mijn studies een beginnende kennis van had. Die kennis was helaas lang niet voldoende om alleen “mijn plan te trekken”. Extra opleidingen en ’s avonds vrijwillig de boeken induiken was tijdrovend maar ook noodzakelijk. Ondertussen zijn we een goede 5 maand verder en leer ik dankzij de fantastische hulp van mijn leidinggevende en dichte collega’s nog elke dag bij! Ik ben hen en Roularta dan ook dankbaar voor hun vertrouwen, geduld en uiteraard ook de kans.

Binnen Roularta ben ik lang niet de enige die intern verder evolueert. Zoals onze HR Talentcoördinator Kathy Corneillie in een eerdere blog (Evolueren in je job bij Roularta? Dat kan!) schreef, gaat zij bijna dagelijks in dialoog met collega’s om hun competenties in kaart te brengen en zo ook hun toekomst mee te helpen boetseren. Geweldig, toch?

2020, een jaar om nooit te vergeten

Dat we 2020 zo snel als mogelijk vergeten, hoor je vaak. Het is een beetje dubbel. Het feit dat we getroffen zijn door dat verschrikkelijke virus, ons normaal leven op zijn kop stond, we familie en vrienden misten, … Ja, dat vergeten we liefst zo snel als mogelijk.

Maar ik vergeet 2020 toch niet zo snel. Meer zelfs, ik ben het ook niet van plan.

Want dankzij of ondanks – schrap gerust wat past – de coronacrisis is er veel veranderd op de marketingafdeling van Local Brands. We kregen er maar liefst 6 collega’s bij. Een mix van jong talent en ervaring, maar vooral ook mooie mensen. Dat stelde ons in staat één of meerdere versnellingen hoger te schakelen.

Wat ons ook wat sneller deed fietsen dan verwacht, is lockdown 1. Dankzij / ondanks (ja, ook hier mag je schrappen hoor J) corona, werden wij genoodzaakt heel snel een digitale omschakeling te maken. In die eerste lockdown sloten veel bedrijven de deuren en laat dat nu net onze fantastische klanten zijn. Onze publicaties als Steps en De Zondag krijgen jullie gratis. En dat is dankzij de honderden bedrijven die wekelijks of maandelijks adverteren. Als zij de deuren sluiten, dan is het niet rendabel om Steps of De Zondag te printen. Dus kon je favoriete zondagse krant enkele weken niet verschijnen.

Dat werd noodgedwongen halsoverkop beslist, dus moesten we wel snel schakelen. En dat deden we ook. Met samenwerking van allerlei mensen maakten we op een week tijd een digitale omschakeling. Onze lezers kregen de krant nog steeds, maar dan op smartphone of desktop. De website werd grondig aangepast, we lanceerden een campagne via allerlei kanalen. Mét succes. Het aantal newsletter subscribers verdubbelde bijna en het aantal websitebezoekers nam een enorme sprong voorwaarts.

Dat momentum hebben we gegrepen, als team, en dat laten we niet los. Ook voor andere merken zijn we niet bij de pakken blijven zitten. Maar uiteraard missen we elkaar. Eens samen brainstormen, gek doen, het is niet hetzelfde in een zoom meeting.

Dus kijken we vooruit. Dit jaar gaan we verder op de ingeslagen weg, maar dan hopelijk wel binnenkort ook eens terug op kantoor. Oh ja, we zoeken trouwens nog een collega J. Misschien ben jij het wel? Solliciteer dan hier.

2020, wat een jaar!

Voor veel mensen is 2020 waarschijnlijk een jaar om snel te vergeten.

Zelf kijk ik er echter toch met een tevreden glimlach op terug. Op privévlak kon het jaar eigenlijk sowieso al niet stuk door de geboorte van ons zoontje in januari. Maar ook op werkvlak bracht het jaar tal van mooie verrassingen. Begin september werd de Digital Hub, de afdeling waarin ik werkte als Product Owner (PO), samengevoegd met onze IT-afdeling wat resulteerde in een nieuwe afdeling: P&O (Project & Ontwikkeling). De bedoeling is om binnen de P&O nieuwe initiatieven, afkomstig van andere afdelingen binnen Roularta, op een succesvolle manier te gaan ontwikkelen en implementeren.

Binnen de P&O werden in het najaar een aantal aparte scrumteams opgericht die onafhankelijk, maar volgens dezelfde methodiek, werken. Op die manier kan iemand, indien nodig, vlot van team veranderen.

Maar wat bezorgde me dan die glimlach, zie ik je denken. Wel, sinds begin november werd mijn takenpakket uitgebreid: naast PO binnen het WordPress migratie-team, werd ik Scrum Master van het content sites-team. Na jaren als PO te hebben gewerkt, krijg ik nu de kans om ook de skills van Scrum Master onder de knie te krijgen. Een mooie verrijking van mijn job en een welkome afwisseling ervan. In het begin was het even zoeken, mede doordat, net op hetzelfde moment, de nieuwe KW-site op WordPress in de steigers stond en bijna klaar was voor lancering, wat voor de nodige drukte zorgde. Maar ondertussen begin ik al aardig mijn weg te vinden in het Scrum Master-schap en kijk ik er naar uit om in 2021 mijn competenties erin nog verder te ontplooien.

Ik kijk dus hoopvol uit naar wat 2021 ons zal te bieden hebben! Het eerste deel van het jaar wordt waarschijnlijk nog een doorslagje van 2020, maar hopelijk kunnen we vanaf de tweede helft van het jaar terug naar een ‘normaler’ leven, waarbij we elkaar ook terug fysiek op de werkvloer kunnen ontmoeten! Ik kijk er alvast naar uit!

Geniet van de winter, het leven en elkaar.

Ook al is het nog maar sinds oktober geleden dat ik een laatste bijdrage achterliet, opnieuw is er bijzonder veel gebeurd.

2020 is uitgezwaaid. Een jaar om nooit en tegelijkertijd snel te vergeten. Even achteruit maar vooral vooruit kijken. Met alle teams van de regie proostten we net voor de Kerstvakantie op het nieuwe jaar in onze maandelijkse e-apéro. Fijn om het ganse team ook nog eens te zien, als is het in een klein Zoom-venstertje.

 

In mijn nieuwe rol als Directeur Strategie en Innovatie staan er intussen meer dan 4 maanden op de teller. Ik ben daarbij opgetogen dat we sinds kort alle competenties die we voor ogen hadden bij de start in september hebben ingevuld. Sinds begin december is Els Michiels aan boord als Head of Product Management & Insights. Dit nadat ze bijna 5 jaar geleden ook al een eerste keer deel uitmaakte van de regie en tussendoor onder andere ook een passage bij Sanoma had. Met een rugzak vol ervaring verwelkomen we haar terug. We kunnen bijzonder fier zijn op wat er in deze korte periode in samenwerking met de verschillende teams binnen Roularta gerealiseerd werd. Waarbij ideeën uit alle hoeken van de organisatie komen en we het team van Els kunnen inzetten om ze te versterken en echt uit te dragen.

 

Met Magixx hebben we een samenwerking opgezet met de grootste nationale magazine-uitgevers: DPG, Rossel en uiteraard marktleider Roularta. We zetten hierbij de kracht van de magazines voluit in de verf. Wist je dat je met 3 inlassingen in een uitgelezen selectie van magazines de helft van alle Belgen bereikt en dit goedkoper dan met andere media. Als je dan ook nog eens weet dat onze magazines meer dan eens ter hand genomen worden. Het geloof en het enthousiasme is er. Zowel bij onze teams als bij onze klanten. De uitdaging voor dit jaar is om het mogelijk te maken om zo dicht mogelijk bij het verschijnen van het magazine je campagne te boeken en je advertentiemateriaal te leveren. Marketingbeslissingen worden immers meer dan ooit op heel korte termijn genomen. Een beslissing vandaag wil je morgen in de markt hebben.

 

Rond het uitblijven van het fysieke Autosalon innoveerden we ook verder. We kozen er immers voor om voor het eerst de ‘Special’ enkel te verdelen naar de relevante doelgroep voor auto’s, dit op basis van gegevens die we hebben over onze lezers, door hun registratie en leesgedrag. Dit liet toe om tegelijkertijd doelgericht te werken maar ook meer van onze merken te betrekken. Zo kregen de juiste lezers van Knack/Vif, Trends/Tendances, Sport/Voetbal/Foot en Plus Magazine het magazine in de bus. De resultaten op de advertentiemarkt overtroffen onze verwachtingen. Hier gaan we zeker verder mee aan de slag.

 

Het paradepaardje voor de luxemarkt, Trends Style ging ook onder de loupe. In nauw overleg met de redactie wordt er gesleuteld aan het product om de wensen van lezers en adverteerders nog dichter bij elkaar te brengen. Deze ambitie wordt alvast onderstreept met een nieuw nummer rond het thema ‘Kunst’ eind februari.

 

Ook met Research innoveren we verder onder de paraplu ‘Research as a service’, waarbij research deel uitmaakt van onze totaalpropositie. Meer dan ooit hebben marketeers nood aan inzichten van de consumenten over hun markt en producten. De salesteams zorgden voor een aantal bijzonder interessante trajecten om onze lezers producten te laten testen. De werkwijze en processen worden verder op punt gesteld om hier een echt speerpunt van te maken in ons aanbod. Het inzetten van het sterk engagement van onze lezers met onze merken levert absoluut op.

 

Sinds 4 januari kunnen we ook invulling geven aan een volledig nieuwe functie: Yield Manager. Ditmaal binnen het team van Philippe De Brabanter. Jari Evenepoel gaat voor ons op zoek naar de optimale verkoopprijs voor elke individuele advertentiepositie. Vergelijk het met een luchtvaartmaatschappij die hetzelfde doet met de zitjes in het vliegtuig die ook in prijs variëren over de tijd (omwille van schaarste,…). Dit is uiteraard een door data aangedreven functie die onmiddellijk resultaat kan opleveren. Starten doen we binnen onze digitale media waar de evolutie richting geautomatiseerde aankoop (of programmatic buying) zich altijd maar verder doorzet. De eerste uitdaging is het verder inzichtelijk maken van de berg data waarover we beschikken. Na één week zijn er al de eerste succesjes. Dat belooft.

 

Binnen ditzelfde team wordt er ook bijzonder hard gesleuteld aan het verder optimaliseren van alle digitale campagnes. Een tevreden klant omdat hij zelf tevreden klanten heeft ontdekt via campagnes bij Roularta is de absolute doelstelling. Daarnaast blijven we op zoek naar creatieve formaten die engagement creëren voor onze adverteerders. De komende weken zal je op de Roularta sites campagnes zien opduiken die door het stellen van vragen met de lezer een communicatie zal aangaan, via een zogenaamde ‘chatbot’.

 

In de afgelopen maanden namen we vanop afstand ook emotioneel afscheid van onze vaste stek in Zellik. Voor velen binnen het team jarenlang hun thuisbasis. We proefden tussen de lockdowns al voor het eerst van de kantoren in BMC. Voor het Product Management & Insights teams wordt dit eens we weer voluit van kantoren kunnen gebruik maken de thuisbasis. Voor het ACDY team (Ad Tech, Campaigning, Data & Yield) wordt de thuisbasis het centraal gelegen kantoor in Sint-Denijs-Westrem. Ik kijk er alvast naar uit om iedereen vaker in persoon te zien.

In de komende weken en maanden kijk ik zeker ook uit naar de lancering van de langverwachte Roularta App. Net voor de kerstvakantie toonden Stefan Seghers en Stijn Brysbaert een eerste glimp van deze App die de ambitie heeft om onze gewaardeerde content vaker en bij nog meer gezinnen en gezinsleden binnen te brengen. Een traject dat ik zowel uit mijn oude als nieuwe rol binnen Roularta van nabij gevolgd en meer vorm gegeven heb. Een traject waarbij Strategie en Innovatie ook echt samenkomen. Benieuwd wat je ervan zal vinden.

 

Om met de woorden van de vorige blog te spreken. Je ziet het waren bewogen maanden, in vele opzichten. De mensen en hun positivisme maakten het verschil.

 

Geniet van de winter, het leven en elkaar.