Terwijl de herfst de zomer tot kijk kust en verkoudheden zich op hetzelfde tempo verspreiden als wederzijdse haat in meerdere contreien, zijn de boombladeren bijna klaar om zich aan de aarde te schenken. Onder het toeziend oog van de hemellichamen blijven seizoenen zich schijnbaar eindeloos afwisselen. Met een nachtelijke blik op het licht van een ster die misschien al lang gedoofd is of de dauwdruppels in de ochtendzon op mijn huid voelend, durf ik me al eens af te vragen hoe lang de boel op die manier zal blijven draaien.

Ondertussen probeert elke aardling op zijn morzel grond te oogsten wat hij eerder zaaide of iets te planten voor de honger die komt, zowel fysiek als mentaal. Het script lijkt zelden af te wijken van dat spel tussen bergen, valleien en dalen. Met andere acteurs en een variatie aan rollen, tussen makkelijk maskeren en hoopvol hunkeren naar authenticiteit. In een week waarbij de natuur mijn perceptie tig signalen van vroegerige dierbaren gunt, het toeval voor ontmoetingen met oude kennissen of plaatsen zorgt en de geschiedenis zich op andere vlakken probeert te herhalen, maakt melancholie zich al eens makkelijker meester van mijn gevoelige ziel.

Melancholie mag. Het is geen gif voor geluk. En het gemoed mag wel eens vollopen. Zolang de moed het haalt en je lachkuiltjes het gelag niet betalen. Misschien is de herfst met een knipoog naar de zomer laten binnenkomen wel de beste manier om het besef te voelen dat de lente alweer snel op de rug van winter tikt. Op de naakte takken die na de nakende snoeibeurt een prachtige landingsbaan voor dauwdruppels vormen, ontluikt het nieuwe groen over een paar maanden. Snoeien om te bloeien.

En de schrijver? Die schrijft. De gedichtenbundel krijgt verder vorm. En terwijl die vorm zichzelf aanneemt, komt er af en toe een sprokkel bij. Want inspiratie is als de sapstroom van bomen. Soms in ruststand en dan weer niet te houden om letters zielenzalf uit de tube van mijn gedachten te tokkelen. Zal ik er eentje delen? Ja, waarom niet.

Eigendurf

maak verschil
voor anderen
door jezelf te blijven

niemand
kan dat beter
dan jij

tenzij spiegel
verlamt

wegleidt
van authenticiteit

schijn verschijnt
zijn verdwijnt

ik
ont-ikt

heradem

van zelfangst
naar eigendurf

Met een glimlach op mijn gezicht schrijf ik de volgende woorden: ondertussen ben ik al één jaar onderdeel van het Young Mediaholic Program, wat betekent dat ik ondertussen exact één jaar werk bij Roularta Media Group. Een jaar waarin ik meer heb geleerd dan tijdens mijn vijf jaar studeren.

 

Toen ik begon met het zoeken naar mijn eerste job, had ik een duidelijk beeld van wat ik wilde: een job met veel variatie, een warme werkomgeving, en bovenal een plek waar ik mezelf voortdurend kon uitdagen en verder ontwikkelen. En bij Roularta Media Group vond ik precies dat. Het afgelopen jaar heb ik geroteerd binnen drie afdelingen in het bedrijf, waarbij ik werkte op verschillende van onze vestigingen, waaronder in Roeselare, Evere en Sint-Denijs-Westrem.

 

Mijn avontuur bij Roularta begon bij Roularta Digital, waar men zich op dagelijkse basis bezighoudt met het beheren en optimaliseren van zoek-, display- en andere campagnes voor KMO’s. Hier was ik verantwoordelijk voor o.a. enkele leadcampagnes, waarbij het doel was om in contact te komen met potentiële klanten om van hen effectieve klanten te maken. Ook hielp ik onze Accountmanager, Joppe, bij het maken van presentaties voor klanten van Roularta Digital. Hierbij kreeg ik de kans om zowel analytisch als strategisch na te denken over de resultaten van klantencampagnes, om dit achteraf te transleren in werkpunten en mogelijke opportuniteiten voor de klant. Tenslotte ondersteunde ik mijn collega’s bij het creëren en optimaliseren van hun campagnes.

 

Mijn tweede grote avontuur bij Roularta speelde zich af op BeNe-niveau, wat betekent dat ik terecht kwam in een team van Belgische en Nederlandse collega’s die op overkoepelend niveau werken. Hier kreeg ik de verantwoordelijkheid om te werken aan én groot project, voor twee van onze grootste merken, namelijk Knack en Libelle. Ik heb in mijn vorige blogs al veel geschreven over dit project en alles dat ik eruit geleerd heb, waardoor ik er in deze blog niet veel verder op in ga gaan. Kort samengevat kwam mijn project erop neer om abonnees, die hun abonnement niet verlengen of zelfs hun abonnement opzeggen, via diverse kanalen te benaderen in de hoop hen te laten heroverwegen. Meer informatie over dit project en mijn tijd bij dit fijne team kunnen jullie terugvinden in mijn vorige paar blogs. 😉

 

Ondertussen is het laatste deel van het Young Mediaholic Program ook afgelopen voor mij, wat plaatsvond bij het CRM-team (Customer Relationship Marketing) onder leiding van Kevin en Annelies. Bij CRM ligt onze focus op ‘The Right Message, to the Right Person, in the Right Channel, at the Right Time’ en heb ik me beziggehouden met enkele grote projecten, waaronder het opstarten van een ticket-systeem voor mezelf en mijn collega’s om een beter overzicht te hebben op ons werk en de nakende deadlines. Een project dat goed gelukt is, al zeg ik het zelf 😉. Een ander groot project waar ik aan werkte, was het evalueren en optimaliseren van de onboardingflows voor enkele van onze merken. Ik heb de huidige resultaten geëvalueerd, pijnpunten gevonden en met Brand Managers samengezeten om deze flows per merk te verbeteren. Er zijn nog enkele projecten waar ik aan gewerkt heb tijdens mijn vier maanden bij CRM, maar deze zijn nog een work in progress dus hier vertel ik later meer over.

En nu, the moment you’ve all been waiting for 😀, deel ik met plezier mee bij welk team ik mijn carrière bij Roularta de komende maanden verderzet. Het was niet gemakkelijk voor mij om deze keuze te maken, omdat ik zoveel leerrijke projecten heb gehad en met zoveel interessante collega’s heb mogen samenwerken het afgelopen jaar. Maar na lang delibereren, heb ik besloten om te blijven bij het CRM-team. Ik heb mijn keuze gemaakt op basis van verscheidene motivaties, maar één van de meest overtuigende motivaties is het feit dat CRM momenteel een klein team is (bestaande uit 3 personen, mezelf meegerekend) dat sinds kort is beginnen werken met een nieuw programma, waardoor er nog veel projecten opgestart worden de komende maanden en er veel opportuniteiten zijn voor mij om uit te leren. Ook mijn directe collega’s, Kevin en Annelies, hebben een grote rol gespeeld in mijn keuze voor de komende paar maanden. Ze betrekken mij in hun meetings en projecten, nemen de tijd om uitgebreid te antwoorden op mijn vragen, zorgen er actief voor dat ik continue bij leer en geven me al sinds dag één het gevoel alsof ik deel uitmaak van hun team. Dank jullie wel voor alles, ik kijk alvast uit naar de komende maanden! 😊

Ik sluit deze blog graag af met een shout-out naar iedereen dat een deel is geweest van mijn tijd bij Roularta tot nu toe. Jullie hebben mij, stuk voor stuk, welkom geheten in jullie teams, mij opgeleid, samen met mij gegeten op de middag en mijn tijd bij Roularta écht memorabel gemaakt. In het bijzonder zou ik graag nog even Veerle Hofman bedanken. Zij heeft mij exceptioneel goed begeleid het afgelopen jaar gedurende het Young Mediaholic Program. Ze heeft me helpen groeien, mij opgeleid, mij ondersteund wanneer ik het nodig had (zelfs op momenten dat ik niet doorhad dat ik haar advies nodig had) en was telkens maar een telefoontje verwijderd van mijn zijde. Dank je wel, Veerle.

Onlangs kreeg ik een complimentje van een klant. Zomaar. Via LinkedIn, na het afronden van een toch wel pittige opdracht. Dat spontane schouderklopje deed me echt ontzettend veel plezier. Appreciatie krijgen, besefte ik nog maar eens, is eigenlijk een van de belangrijkste motivatoren op de werkvloer. Ongeacht hoe lang je al aan de slag bent.

Waardering voor je werk dus, en die kan uit verschillende hoeken komen. In de eerste plaats van je leidinggevende: zo hartverwarmend als die het niet zomaar vanzelfsprekend vindt dat de dingen goed lopen, maar daar ook regelmatig zijn of haar appreciatie voor uitspreekt. Van je teamgenoten, die beter dan wie ook begrijpen welke inspanningen soms nodig zijn om een project tot een goed einde te brengen en dat met die spreekwoordelijke ‘pat on the back’ duidelijk maken. Van collega’s buiten je team, die tijdens overlegmomenten of gezamenlijke projecten laten blijken dat je met je enthousiasme een gewaardeerd lid bent van onze grote familie. Maar ook van je klanten, die je inzet en commitment appreciëren en blij zijn met behaalde resultaten. Zoals die marketeer op LinkedIn, dus…

Helemaal geweldig wordt het als je nationaal én internationaal erkenning krijgt voor je werk en in de prijzen valt. Wat dat betreft, werden we de afgelopen maanden behoorlijk verwend.  Op de prestigieuze Annual Masters of Media Awards (aka de AMMA’s) won Roularta Advertising maar liefst twee zilveren awards. Voor het tweede jaar op rij zilver in de categorie Media Sustainability, waarmee onze gezamenlijke inspanningen rond duurzaamheid de weerklank krijgen die ze verdienen. En voor de eerste keer ook zilver in de categorie Media Saleshouse of the Year, dankzij onze salesstrategie waarin het motto ‘We make it personal’ centraal staat. “Een mooie bekroning voor de inzet van alle collega’s”, vatte onze general manager Philippe Belpaire het perfect samen.

Branded content is in 2024 ook een speerpunt voor Roularta Advertising. Kort samengevat is dat contentcreatie waarbij we de kracht en het DNA van onze mediamerken koppelen aan die van onze adverteerders. Om dit nog eens extra in de verf te zetten, organiseerden we het inspirerende ‘It’s a branded new day’-event, dat niet alleen druk werd bijgewoond door adverteerders en agencies. maar ook hoog scoorde op de waarderingsschaal. En daar waren we bij Roularta Brand Studio heel  blij mee!

Cherry on the cake waren tenslotte de twee internationale Native Advertising Awards, die we op 12/6 in Kopenhagen in ontvangst mochten nemen. Goud voor ‘Best use of Instagram’ met ‘Word een sportlover in 12 weken met Romy Curvy’, een straf concept dat we uitrolden op de social media kanalen van Flair. En zilver in de categorie ‘Best use of print’ met het magazine Cleo dat we in opdracht van Lantis maken. Een award winnen met een toegankelijk magazine rond de lastige Oosterweel wegenwerken in en rond Antwerpen, daar mogen we trots op zijn!

Bottom line: het is altijd supermotiverend om je gewaardeerd te voelen! Uit welke – soms onverwachte – hoek dat die ook komt. Maar waardering is nooit vanzelfsprekend. Door de drukte en het harde werk verliezen we het geven van een welgemeend compliment te vaak uit het oog. Daarom een warme oproep aan elk van ons:  wacht niet tot complimentendag, maar geef elkaar (nog) vaker een boost in de vorm van een spontaan schouderklopje!

Met de titel van deze blogpost wil ik niet zozeer verwijzen naar het kwakkelende weer van 2024 maar eerder naar de snelheid waarmee de maanden voorbij gevlogen zijn binnen al onze teams in een intussen continue transformatie. Afgelopen maanden hebben we alvast binnen Roularta Advertising en het team Strategische Partnerships niet stilgezeten.

Een nieuw kompas voor Roularta Media Group

Eind juni, de 24e om precies te zijn, was een bijzondere dag bij Roularta Media Group. We hielden onze nieuwe, zelfstandige divisie, KompasMedia, boven het doopvont. Dit team is een spannende uitbreiding van onze nationale reclameregie, Roularta Advertising, waarmee we ons aanbod in crossmediale contentmarketing verder versterken.

Met KompasMedia willen we thematische bijlagen creëren voor onze magazines, online thema-dossiers en podcasts, die diepgaande inzichten bieden over actuele onderwerpen in diverse sectoren. Zoals een kompas richting geeft, willen wij met deze crossmediale thema-dossiers onze lezers begeleiden door een steeds veranderende wereld.

De lancering en de voorafgaande weken waren hectisch maar gaven tegelijkertijd veel energie. We hebben de gesprekken met alle betrokkenen en de uiteindelijke start in een paar weken tijd succesvol doorlopen. We leren intussen het team van supergemotiveerde professionals ook steeds beter kennen. Een fijne nieuwe frisse wind met Christian, Yannick, Delvina, Yiman, Matthias, Iolanda, Tara en Baïdy. Heel erg benieuwd naar de eerste publicaties in september. 

Trots op internationale erkenning

Terwijl we vooruitkijken, is het ook een mooi moment om stil te staan bij onze recente successen. Bij de Native Advertising Awards 2024 in Kopenhagen heeft Roularta Brand Studio zilver gewonnen voor de Lantis-campagne in de categorie ‘Best Use of Print Media’ en goud voor de Basic-Fit-campagne in de categorie ‘Best Use of Instagram’. Deze prijzen, toegekend door een jury van 133 internationale experts, zijn een fantastische erkenning van ons creatieve en innovatieve werk. 

Dubbele overwinning bij de AMMAs

En dat is nog niet alles. Op de Annual Masters of Media Awards (AMMA’s) hebben we tweemaal zilver gewonnen, in de categorieën Media Sustainability en Media Saleshouse of the Year. Het is een geweldige eer om voor het tweede jaar op rij in de prijzen te vallen bij deze prestigieuze awards. Het onderstreept niet alleen onze toewijding aan duurzaamheid, maar ook de sterke relaties die Roularta Advertising heeft opgebouwd met de advertentiemarkt en onze voortdurende digitale innovaties.

Philippe Belpaire, onze General Manager Advertising, vatte het perfect samen: “Onze successen op het gebied van duurzaamheid en strategische initiatieven zouden onmogelijk zijn zonder de inzet van alle collega’s van Roularta Advertising en de bredere Roularta Media Group. Onze slogan vat dit perfect samen: One Team, One Family, One Planet. De AMMA’s krijgen een prominente plaats in het bedrijf, als dagelijkse inspiratie om voortdurend te streven naar verbetering.”

Zaaien om te oogsten

De afgelopen maanden zijn er in alle divisies zaadjes geplant om de toekomst van Roularta te verzekeren. Voor het Strategisch Partnerships team, waar Esther Sys en Stijn Brysbaert de spil zijn, betekent dit partners enthousiasmeren om als blauwdrukpartner (die als voorbeeld zal dienen voor gelijkaardige samenwerkingen met volgende partners) mee te stappen in nieuwe initiatieven die we nemen, vaak ter ondersteuning van onze North Star doelstelling in groei in digitale abonnees. De contacten zijn gelegd, de plannen gemaakt. Ik kijk ernaar uit om ook concrete resultaten met iedereen te delen. Ons C-level (met onze CEO Xavier Bouckaert, onze CMO/CDO Stefan Seghers en onze General Manager Advertising) trekt heel actief mee aan de kar en zet mee zijn netwerk, zijn tijd en inzichten in. Hieruit spreekt vertrouwen en dat voelen we ook in elk gesprek.

Ik grijp ook even terug naar de recente blogpost van collega Hanna Thienpont. Ze gaf het belang van stakeholdermanagement mee met volgende woorden: ‘Zeker in het begin was het voor mij niet altijd even makkelijk om een overzicht te houden van de verschillende stakeholders en iedereen op de hoogte te houden doorheen dit project, maar stap voor stap werd dit steeds vanzelfsprekender voor mij.’ Laten we inderdaad blijven connecteren en elkaar inspireren, informeren en helpen om tot een mooi gezamenlijk resultaat te komen. In deze sportzomer kunnen onze Belgische Tornados en Cheetahs ons in Parijs inspireren in hoe elke schakel belangrijk is. Ik wens hen en ons alvast veel succes.

Voor nu…

Geniet van de zomer, het leven en elkaar.

Het lijkt alsof de schoolbel nog maar voor de laatste schooldag heeft gebeld, maar toch is het ondertussen al bijna een maand geleden dat dit gebeurde! Reikhalzend hadden de kindjes uitgekeken naar de grote vakantie, want zo’n schooljaar vraagt eigenlijk wel veel energie van hen. De oudste heeft zijn eerste leerjaar glansrijk doorstaan en nu is ook onze jongste op weg naar dat eerste leerjaar. Spannend allemaal! Maar voor we hier al aan denken, volgt eerst nog iets veel belangrijkers, namelijk heel veel ontspanning!

De reis naar Rhodos zit er ook al weer op. Een heel mooi eiland, maar over het hotel zullen we maar zwijgen. Eenmaal terug op de werkvloer, is het altijd een beetje een verrassing wie er wel of niet aanwezig zal zijn. Er is altijd wel iemand aan het genieten van zijn verlof of iemand die net terugkeert. De vakantieverhalen doen je watertanden naar de zon, want laat ons eerlijk zijn, een echt prachtige zomer kan je het niet noemen. Het is alsof de vier seizoenen allemaal in een maand de revue passeren.

Sinds het schrijven van mijn vorige blog, zijn we ook veranderd van locatie binnen het grote Roularta-gebouw. Een nieuwe stek, wat even wennen was, maar is dat niet altijd met veranderingen? Nu zijn we al enkele maanden verder en het is alsof we nooit ergens anders gezeten hebben. Ik heb ook al mogen kennismaken met het nieuwe systeem waarin we offertes zullen moeten maken. Helemaal anders dan wat we gewoon zijn en ook heel wat zoeken naar hoe het allemaal juist in elkaar zit. Maar ook hier zal dit wel op den duur een gewoonte worden.

Eerst nog wat genieten van die vakantiemaanden en laat ons duimen voor een zomer die wat langer duurt dan een paar dagen!