Het gaat ‘lukken’ in 2022

Mark Daemen, Directeur Strategie & Innovatie

21/01/2022

Een nieuw jaar geeft nieuwe kansen. Ik kijk dan ook uit naar de uitdagingen en de oplossingen die in het verschiet liggen. Voor een reclameregie, zoals Roularta Advertising, betekent dit natuurlijk ook dat de tellers terug op nul gezet worden. Met heel veel fierheid over het team, waarvan ik nu intussen bijna anderhalf jaar mag deel uitmaken, kan ik zeggen dat we het jaar goed gestart zijn. We blijven met de voeten op de grond maar een goede start zorgt natuurlijk altijd voor de nodige motivatie en een goede sfeer. Hierbij wil ik ook niet vergeten dat we het voorbije jaar ook al goed afgesloten hebben. De reclamemarkt blijkt zich na de moeilijke eerste lockdown in 2020 sneller te herstellen. De verschillende teams hebben er alles aan gedaan om de opportuniteiten maximaal te benutten. En dat heeft geloond. Echt iets om fier over te zijn.

Bij de start van het nieuwe jaar had ik dan ook nog eens het genoegen om vanop de eerste rij deel uit te maken van het webinar dat ook dit jaar opnieuw, en ik hoop voor het laatst, de Nieuwjaarsreceptie waardig trachtte te vervangen.

In de bekwame handen van interviewers Ilse De Witte van Trends en Amid Faljaoui van Trends/Tendances gaf Xavier inzicht in de richting die we met Roularta inslaan in 2022. Er was aandacht voor onze omzetstrategieën, opportuniteiten door overnames, de verdere digitalisering van onze activiteiten, de verhoogde focus op duurzaamheid en de SDG’s, het geloof in onze drukactiviteiten en de veranderende werkomstandigheden. Ook onze uitdagingen zoals stijgende grondstofprijzen en moeilijke markten werden niet uit de weg gegaan. Vanuit de coulissen hadden we zicht op het toekomen en deelnemen van meer dan 600 collega’s aan dit webinar. Een succes in alle betekenissen van het woord.

En mijn rol? Tussen de verschillende interviewsessies werden er drie zogenaamde causerieën ingelast waarbij één specifiek thema verder werd uitgediept door telkens drie collega’s uit verschillende divisies. Drie thema’s die voor Roularta maar zeker ook Roularta Advertising een centrale rol in 2022 spelen.

Aftrappen deden we met ‘New Branding’. Aan de zijde van Katrien De Nolf en Sven Van Damme van het ontwerpbureau gaf ik een inkijk in de visie die aan de basis lag van onze ingrijpende Corporate Branding-uitrol, gestart in september vorig jaar. Binnen de regie kozen we naast het aansluiten bij de nieuwe visuele identiteit voor een naamsverandering. Met de nieuwe naam opteert Roularta Advertising voor een duidelijkere positionering op de advertentiemarkt. In de vorige naam ontbrak de link met adverteren en voor adverteerders was het verschil tussen Roularta Media Group, het uitgeverijconcern en mediabedrijf, en Roularta Media, de reclameregie van dat bedrijf, niet altijd even duidelijk. Met de nieuwe baseline ‘We make it personal’ wil Roularta Advertising zijn persoonlijke aanpak en openheid naar de markt uitstralen. Tijdens dit intermezzo maakte ik – en met mij vele kijkers – alvast kennis met de West-Vlaamse ‘lukken’. Heerlijke krokante boterkoekjes, die we vandaag vooral kennen van Jules Destrooper, en die het nieuwe jaar inluiden en van dichtbij ook ons logo in hun vorm dragen.

In de tweede causerie ging alle aandacht naar ‘Duurzaamheid’. Stefaan Wybo (promotor losse verkoop), Veerle Hofman (sales training en coaching) en Steven Renders (directeur printing) gaven elk vanuit hun perspectief aan hoe ze al invulling geven aan duurzaamheid en welke plannen er verder zijn. Het veelbesproken Roulartabos, de inspanningen richting alle medewerkers en onze technische oplossingen passeerden de revue. Ze bouwden elk verder op het kick-offwebinar dat Xavier eind vorig jaar aan dit voor Roularta centrale thema gaf. Voor Roularta Advertising is het tastbaar maken van al onze inspanningen en plannen heel erg belangrijk. Onze adverteerders spreken er ons in snel toenemende mate op aan en delen in vele gevallen onze waarden. We staan dan ook als een team achter het charter dat we allen ondertekenden.

In de laatste causerie stond ‘Happie’ centraal. Sandra Depauw, Evelien Devisch en Philippe Van Laecken lichtten een tip van de sluier hoe zij telkens in hun specifieke teams inzetten op deze basiswaarden voor onze teams. Als geheugensteuntje staat Happie nog steeds voor Hallo, All, Positiveness, Property, Innovation en Execution.
Harmonieus en respectvol samenwerken is evident. We zetten in op het geven van vertrouwen. Iedereen krijgt kansen om zijn/haar zinvolle bijdrage te vinden en te leveren. Deze aanpak stimuleert creativiteit en innovatie. Er was daarbij ruimte voor een kwinkslag en een grapje.

Ik mag in dit kader de moderator, Rik Brackx, en ons videoteam niet vergeten. Alles was fantastisch voorbereid en liep als een Zwitserse klok. Echt professioneel en geruststellend om bij hen aan te schuiven. Er is een enorm ‘menselijk kapitaal’ bij Roularta. Een fijne bende om samen dit webinar mee inhoud en vorm te hebben gegeven.

Het jaar wordt uitdagend maar samen moet dit ‘lukken’.

Geniet van de winter, het leven en elkaar.

terug naar overzicht

Deel deze blog: