Aan de vooravond van de zomermaanden juli en augustus

Mark Daemen, Directeur Strategie & Innovatie

26/06/2020

Ik moet niemand uitleggen hoe uitzonderlijk deze tijden waren en ik hoop met jullie dat we ze ook als uitzonderlijk kunnen blijven catalogeren. Ik zie alvast in de verschillende vestigingen waar ik af en toe terug binnenstap bijzonder veel respect voor de regels en daardoor ook voor elkaar. Duidelijk ‘one family’ die om elkaar geeft.

 

Maar ook van thuis blijft Roularta ons een venster geven op ‘onze grote familie’. Afgelopen week viel de juni editie van Insight Magazine bij mij in de bus. In een van mijn vorige jobs heb ik het mantra overgehouden “beter goed gestolen, dan slecht uitgevonden”. Daarom dat ik met jullie grasduin door de artikels die we deze maand samen mogen ontdekken.

Ik ben bijzonder fier dat de teams waarmee ik zelf intensief samenwerk de afgelopen Corona-maanden voor enorm veel realisaties hebben gezorgd. Blij dat mensen in mijn team en ikzelf van ver en dichtbij in minieme en grote mate een steen kunnen bijdragen.

 

We beleefden uitzonderlijk goede maanden met onze abonnementsverkoop met maar liefst 13.279 nieuwe volwaardige abonnees.

 

Daarnaast was er ook het geslaagde project, mijnmagazines.be/mesmagazines.be waarbij we meer dan 6.000 nieuwe lezers op korte tijd overtuigden om vier weken lang één van onze grote magazinetitels in de bus te krijgen en alle andere magazines digitaal te kunnen lezen. Dat voor net geen 10 euro. Een bijzonder waardevolle groep die ons leerde kennen en waar we alles aan doen om ze aan boord te houden.

 

De Zomer van KW staat voor de deur met meer West-Vlaanderen dan ooit als plaats waar de rest van Vlaanderen graag naartoe wil en waarbij we voor het eerst ook alle weken zullen verschijnen. Iets om naar uit te kijken. Ook de banden met dé West-Vlaming zelf worden versterkt, want als ze zich op onze site registreren gaan we ze ook verder persoonlijk kunnen aanspreken. ‘How seg’ (pardon my West Vlaams).

 

Ook verschillende podcasts zagen het levenslicht  voor zowel Trends, Trends-Tendances als Libelle.

 

Naast pannenkoeken en bananenbrood bakken keken we ook met Libelle Lekker naar mogelijkheden om de sterke positie van ons culinair merk verder te ondersteunen. Het was duidelijk goed weer de laatste maanden want onze pagina’s rond barbecueën stegen met maar liefst 1.150%.

 

Bij onze advertentieregie zag een nieuwe formule ‘Content to Commerce (ctc)’ het levenslicht. Adverteerders kunnen de campagnes die ze inzetten op de sociale media makkelijk kopiëren naar onze kwaliteitscontexten. Ze betalen enkel indien een surfer ook werkelijk clickt op zijn aanbod. Onze regie pakt dan ook uit met #Roulartacares. Wij geven om onze adverteerders. Daarom dat ze ook enkel betalen als we surfers ook werkelijk tot bij hen brengen. Blijf dus zeker ook zelf trouw aan #kooplokaal. We hebben elkaar hard nodig.

 

In het magazine, fijn hè zo’n gedrukt exemplaar dat je verschillende keer ter hand kan nemen, ontdekte ik ook het aangrijpende verhaal van collega Wim Van Cauwenberghs over hoe zijn gezin en voornamelijk zijn echtgenote getroffen werd door Corona. Dit gaf mij alvast opnieuw het signaal om de voorzorgsmaatregelen die we ook nemen op kantoor blijvend ernstig te nemen.

 

Mag ik het eens zijn met collega Nina Tack bij Steps Magazine dat ‘de beste ideeën komen tijdens een crisis’. Ook ik kruip wel eens in mijn mail, sms, Slack,… om een ideetje bij één van de collega’s te pitchen. Van sommigen gaan we nog meer horen.

 

De afgelopen maanden zag ik bovendien veel wendbaarheid. Hoe Jacques Sys met zijn team en zijn merk Sport/Voetbalmagazine in deze sportluwe periode snel schakelde en van deze periode gebruik maakte om zijn site en digitale kanalen te verrijken verdient veel respect.

 

Ook onze startersdagen gaan terug door. Ik had het genoegen om een grote groep nieuwe gezichten kennis te laten maken met Digital Hub. Fantastisch dat we blijven investeren in talenten die ons allemaal aanvullen en verrijken.

 

Er werd ook naarstig gewerkt aan de nieuwe drukpers, maar daar heb ik werkelijk geen enkele verdienste aan. Ik zal echter even fier zijn met de positie die we met deze pers zullen innemen in het uitgeverslandschap.

 

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Beschouw deze blog gerust als een filmtrailer. Waarbij er nog zoveel te ontdekken valt in Insight Magazine zelf.

 

Om te eindigen steel ik ook nog een laatste quote/tip van Benedikt Beun (Developer Roularta Digital Hub) “Deze zomer wordt het waarschijnlijk een vakantie in eigen huis, maar laat je niet weerhouden toch vakantiekaartjes te sturen naar wie je lief hebt”.

 

Geniet van de zomer, het leven en elkaar.

terug naar overzicht

Deel deze blog: