Terwijl ik nadacht over wat ik ditmaal met jou, de lezer, wilde delen dwaalden mijn gedachten af naar het kaartspel ‘kwartet’. Misschien iets lokaal. Ik groeide op in het Limburgse Genk. Kwartet is zeker een spel dat intussen niet meer in de zak van Sinterklaas of onder de boom terechtkomt. Ik groeide immers ook al een hele poos geleden op in Limburg.

Voor wie het niet kent heb ik er even Wikipedia op nageslagen. Kwartet is een kaartspel waarin getracht moet worden zo veel mogelijk kwartetten (vier bij elkaar horende kaarten) te verzamelen. Een kwartetspel bestaat dan ook uit een veelvoud van setjes van vier kaarten (kwartetten). Het aantal kwartetten in een spel varieert van 8 tot 20 kwartetten. Het spel is eenvoudig waardoor het vooral onder kinderen populair is.
De mogelijkheden en thema’s zijn eindeloos: vier locomotieven uit verschillende landen, vier steden in verschillende landen, vier elektrische apparaten in verschillende kamers, en ga zo maar door.

Het kruiste mijn gedachten omdat ik vaststelde dat in ons team we uit elk ‘tiental’ jaren (twintigers, dertigers, veertigers, vijftigers en zestigers) uitgezonderd de tienerjaren en de meer dan zeventigjarigen we teamleden hebben. Er zijn vele vormen van diversiteit die we omarmen. Die van ‘verschillende generaties’ ligt mij nauw aan het hart. Ik mag dan thuis wel eens door de prille twintigers een boomer genoemd worden en meer dan eens cringe bevonden. Ik ben altijd geïnteresseerd om te begrijpen waarom iemand een andere kijk op de zaken heeft en dat is vaak ook generationeel.

Met heel veel plezier stel ik dan ook vast dat twee van onze nieuwste teamcollega’s duidelijk zorgen voor die frisse nieuwe blik. In de afgelopen nazomer begon Louise Van Buynder binnen ons team als Research Manager. Julie Verbruggen van haar kant neemt sinds deze herfst onze communicatie en events voor haar rekening.

Ze werden onmiddellijk voor de leeuwen geworpen en trokken zich bijzonder goed uit de slag. Een combinatie van initiatief nemen, het vragen als je het niet weet en branie blijkt de goede cocktail. Louise trok onder andere mee aan de kar om de CIM resultaten zo snel mogelijk om te zetten naar argumenten voor onze salesploegen. Julie kreeg de verantwoordelijkheid om van het ‘She Decides’ evenement een succes te maken. Een mix van eigen onderzoek (naar de beslissingmacht van de vrouw) en externe sprekers (over de retail van de toekomst en de vrouwelijke focus in het gezondheidsdomein) was geslaagd en blijft tot op vandaag reacties losweken. Neem zeker een kijkje op onze site of op ons LinkedIn kanaal.
We koppelen een dergelijk evenement ook steeds aan een nieuwe advertentieformule. Het was heel fijn om vast te stellen dat naar aanleiding van ons vorige event rond ‘kaderleden’ we intussen ook een eerste klant verwelkomen voor het eerste ‘Business Narative’ pakket waarbij we Trends/Tendances combineren met KanaalZ/CanalZ. Dat smaakt naar meer.

Nathalie verwees in haar blogpost ook al naar het geslaagde teamevent in september. Waarbij we richting Nieuwpoort togen voor een tweedaags seminarie, een combinatie van business en pleasure. Ploegen samengesteld uit de verschillende teams binnen Roularta Advertising pitchten een voorstel voor een specifieke klant met een specifieke uitdaging. Het inzicht dat het superfijn is om creatief na te denken met collega’s waar je soms wat minder contact mee hebt bleef hangen. En ja er was ook ruimte voor pleasure om elkaar beter te leren kennen.

Laten we in deze donkere maanden blijvend tijd maken om te verbinden met elkaar. Dat kan, maar moet niet, met een kaartspel. Ik hou ‘kwartetten’ warm aanbevolen.

Geniet van de herfst, het leven en elkaar.

Ik geef het toe. Een aantal jaren geleden had ik de uitdrukking ‘preus lik fjirtig’ nog nooit gehoord. Laat staan dat ik toen had kunnen zeggen wat ze betekent. Ook de autocorrector van Word blijkt deze uitdrukking niet te kennen.
Ik ben een geboren en getogen Limburger, uit de thuisbasis van het door sommigen verguisde ‘KRC’, die na omzwervingen aanspoelde in Gent. Eind augustus zal ik vijf jaar deel uitmaken van de Roularta familie. Mijn kennis van het West Vlaams is in die periode sterk gegroeid. Naast ‘tope’ (samen) is de uitdrukking ‘preus lik fjirtig’ mij het dierbaarst omdat ze beiden benadrukken hoe we door samen aan de kar te trekken tot resultaten komen. De uitdrukking staat dan ook voor ‘trots als veertig mensen’.

Er is opnieuw veel om preus of fier over te zijn als ik terugkijk op de afgelopen maanden.

Roularta heeft twee bronzen trofeeën gewonnen op de prestigieuze Annual Masters of Media Awards (AMMAs) – en dat uit maar liefst 173 dossiers bij 46 bedrijven.
Met de regie Roularta Advertising wonnen we de bronzen Media Sustainability Award voor #RoulartaCares.
We toonden ons in 2022 als een groene pionier in medialand. We zijn de eerste en enige regie die agentschappen en adverteerders de kans biedt om hun reclamecampagnes CO2-neutraal te maken. Die primeur hebben we mee te danken aan de ClimateCalc tool, waarmee de uitstoot betrouwbaar en onafhankelijk wordt gemeten, om ze vervolgens samen met Greentripper te compenseren via lokale boomplantprojecten in Europa en Kenia.
Els Michiels, die dit traject leidt binnen onze organisatie, is intussen ook wijd en zijd erkend als autoriteit in dit gebied en een veelgevraagd spreker binnen dit domein.

Het brons in de categorie Mediabrand of the Year Award was dan weer welverdiend voor Flair.
Flair wist de AMMA juryleden te overtuigen met een complete rebranding die het magazine in één keer relevanter, scherper, jonger, diverser en kleurrijker maakte.

Trends/Trends-Tendances en Kanaal/Canal Z vormen sinds kort de grootste business community van België, en lanceerden bovendien een hypermoderne nieuwe tv-studio. “Dat moeten we vieren”, dachten we bij Roularta Advertising. Met een groots #SmarterTogether seminar voor adverteerders en mediabureaus in de business sector slaagden we erin om ons als ‘leiders in de businessmarkt’ op de kaart te zetten. Met een keynote over AI, door de gerenommeerde Vlerick professor Mieke De Ketelaere, staan we opnieuw in de spits van het peleton. Eerder diezelfde week werd de studio officieel geopend door het team van KanaalZ en Trends/Tendances in aanwezigheid van de minister van media, Benjamin Dalle. Op die manier konden we ook inspanningen delen met het team van KanaalZ.

Komende maanden bereiden we ons voor op het vertrek van Linda Scheerlinck uit ons team. Zij is sinds mensenheugenis dé researcher van Roularta. Ze werkt hiervoor samen met onze sales maar ook met de redacties en marketingdiensten. Zij kiest ervoor om na een rijke carrière bij Roularta als zij instromer Nederlandse les te geven aan anderstaligen. We zijn trots op de maatschappelijke rol die ze zal opnemen en evenzeer over de manier waarop zij het team klaarstoomt om deze belangrijke rol met succes in te vullen na haar vertrek. Insights of inzichten staan dan ook centraal binnen de organisatie waar ik leiding aan geef, Strategie & Innovatie.

Een fijn moment met een aantal teamleden uit alle verschillende teams binnen Roularta was het bijwonen van een wedstrijd van volleybalteam Knack Roeselare. Met name de speech van hun jonge coach maar ook van collega en topvolleyballer Joppe waren beklijvend. In de wedstrijd zelf was Gent een maatje te klein. Een paar weken later zou Knack Roeselare zich tot tweede kronen in de Europese CEV Cup.

Komende week zullen we weten of we samen met onze leverancier Blueconic een internationale Digiday award in de wacht zullen slepen, de referentie voor digitale marketing,. We bouwden samen met hen een stukje technologie dat toelaat om doelgroepen voor adverteerders te vergroten door het werken met ‘lookalikes’ (dus mensen die lijken op mensen die de adverteerder wil bereiken). Het is al een bekroning om bij de vijf besten in een categorie terecht te komen met internationale referenties als Bloomberg en PepsiCo.

In dit preus lijstje ontbreken nog ontelbare kleine en grote successen die we met zijn allen hebben mogelijk gemaakt. We mogen niet vergeten ze te delen en te vieren met onze teams. Af en toe eens ‘fjiste lik fjirtig’.

Geniet van de zomer, het leven en elkaar.

De lente, de zomer, de zon… Die laatste heeft lang op zich laten wachten, maar eind mei heeft ze na veel regen eindelijk toch de kop opgestoken.
En hoe! Meer dan 30 graden in juni! Al zullen er al snel weer klaagzangen ontstaan over ‘dat het te warm is’ of ‘te droog is’.
Was het in mei niet ‘te nat’ en ‘te koud’?
De ideale weersomstandigheden bestaan niet, dus we kunnen er alleen maar het beste van maken, toch?
De zon zorgt gelukkig vooral ook voor veel blije gezichten. Dat kan je eigenlijk ook merken op de werkvloer. Iedereen loopt vrolijker rond en er kan al snel een glimlach van af bij het kruisen van iemand onbekends in de gangen.
Nochtans, een glimlach zorgt voor een glimlach, zelfs in de herfst en in de winter!

Ik merk dat de warme temperaturen wel hun tol beginnen te eisen bij de kindjes. Het einde van het schooljaar nadert en je kan zien dat de vakantie zeker niet te vroeg zal komen.
Gelukkig halen de schooljuffen en -meesters alle leuke activiteiten uit de kast om er toch nog een prachtige laatste maand van te maken.
Waterspelletjes spelen, een ijsje eten, een dagje naar het strand… Wat zorgt die zalig warme zon ook nu weer voor blije gezichtjes. Al kan ik me wel voorstellen dat die juffen en meesters achter de schermen ook wel eens lopen te puffen en te zweten (en misschien wel eens te vloeken?), maar ook zij maken er het beste van!

Eind mei gingen we op vakantie naar Mallorca. We keken er al weken naar uit om eens zalig niets te doen en te genieten van het mooie weer. Maar de weersvoorspellingen zagen er allesbehalve goed uit. Iedere dag regen en kans op onweer. Het weerbericht voor België: iedere dag zon en geen wolkje aan de lucht! Met een bang hartje vertrokken we met het vliegtuig richting de Balearen. We hadden ons voorgenomen om ondanks de regen er het beste van te maken. Want klagen over het slechte weer, daar heeft niemand iets aan en we kunnen er toch niets aan veranderen. De eerste vakantiedag was bewolkt, maar de kindjes ploeterden naar hartenlust in het zwembad, ondanks de koelere wind. De tweede dag kregen we een fikse regenbui over ons heen toen we op een lokale markt waren. We hebben heel wat afgelachen wanneer we het stromende water probeerden te ontwijken en we van marktkraampje naar marktkraampje liepen. Vanaf de vierde dag kregen we soms prachtige zonneschijn op een bedje van wolkjes voorgeschoteld. En weet je, eigenlijk was het een meer dan geslaagde vakantie!

Als je er het beste van maakt, dan kan het alleen maar meevallen, toch?

‘Nieuwsgierigheid kan je niet afzetten, hé?, vertrouwde An Brouckmans, de intussen gewezen hoofdredactrice van Feeling, me toe. We stonden samen op haar afscheidsfeestje met een glas bubbels in de hand, en An had net vol enthousiasme verteld welke ideeën en plannen ze in de toekomst nog wilde uitwerken. Want ja, het is toch niet omdat je met pensioen gaat, dat die gezonde nieuwsgierigheid naar alles wat er om je heen en in de wereld gebeurt, opeens wegvalt?  Een waarheid als een koe, dacht ik, en wat een heerlijke attitude om een nieuwe levensfase aan te vatten.

 

De drang om nieuwe dingen te ontdekken, zit er bij mij ook goed in. Meer nog, het is een soort van basisbehoefte. Want stilstaan is achteruitgaan, een niet zo fijn gevoel dat je alleen kan counteren door levenslang je geest te trainen en nieuwe verbanden te leggen. Dat houdt je scherp en alert.  En daar heb je drie dingen voor nodig: voeding, een oplaadstation en goesting, veel goesting.

 

In mijn lange loopbaan heb ik een mooi aantal opleidingen en workshops gevolgd. Waren ze allemaal even interessant? Dat zou ik niet durven zeggen. Heb ik er wat van opgestoken? Altijd, want zelfs een onderwerp dat je wat minder ligt, kan je op een nieuw spoor of een fris idee brengen. Een van de leukste workshops die ik ooit volgde was ‘covertitels bedenken’. Volgens de lesgeefster was het altijd  ‘oorlog in het schap’ en met die wetenschap mochten we tijdens een gespierde oefensessie aan de slag. Ook onvergetelijk: een trendwatching-sessie met Lidewij Edelkoort, die in een lang, wit gewaad over het podium zweefde en ondertussen met een monotone stem de toekomst voorspelde. Heel boeiend vond ik de sessies brainstormtechnieken en out of the box-thinking, waar je echt handvaten krijgt om creatief aan de slag te gaan. En altijd weer een aanrader: een lezing van Joe Pulizzi, de koning van de content marketing of van Joeri Van den Bergh, die onlangs nieuwe inzichten over gen α deelde op het Branded Content Event in Utrecht.

 

Dat ‘inpluggen’ om je op te laden, hoeft trouwens niet altijd buitenshuis. Niet zo heel lang geleden kregen we een uitnodiging voor een cursus EHBO in onze mailbox. Wie er snel bij was, kon de basiscursus volgen, en daar hebben we echt levensreddende dingen geleerd. 30 x hartmassage en 2 x beademen op de beat van Stayin’ alive: ik denk niet dat ik het ooit zal vergeten! En vorige week mocht ik op Erasmus, een initiatief dat als doel heeft om binnen Roularta kruisbestuivingen te genereren. Als grote Knack-fan had ik me opgegeven om een dagje mee te draaien op de marketing van Knack/Le Vif. Brandmanager Ann Claeys had een interessant en gevarieerd programma voorzien, waarbij ik een sprint-evaluatie van het team volgde en een paar besprekingen met de hoofdredactie van Knack mocht bijwonen. Het werd een leerrijke namiddag, niet alleen omdat ik veel heb opgestoken maar ook omdat ik collega’s beter heb leren kennen.

 

Toen me gevraagd werd om voor het afscheid van An Brouckmans iets toepasselijks te schrijven, moest ik meteen denken aan een inspirerende quote van Steve Jobs. ‘Stay hungy, stay foolish’, zei hij tegen studenten die op het punt stonden om af te studeren. Stop nooit met leren en blijf nieuwe dingen ontdekken. Een levensmotto dat op Ans lijf geschreven is, maar zeker ook een aansporing voor elk van ons. Ik heb de quote alvast op een post-it op mijn laptop gekleefd J

Na 5 jaar studeren, besloot ik dat het tijd was om de professionele wereld in te duiken. Mijn visie over mijn – toekomstige – job en werkgever was erg duidelijk voor mij: het moest een job zijn met een gevarieerd takenpakket in een supporterende, warme omgeving waar ik de mogelijkheid had om mezelf te ontplooien. Idealiter in een mediabedrijf. Mijn geluk kon dus uiteraard niet op toen ik terecht kwam bij Roularta Media Group. A dream come true, letterlijk. Bijgevolg startte mijn verhaal bij Roularta iets meer dan twee weken geleden. Op mijn eerste dag werd ik met open armen ontvangen door mijn baas Koen en mijn nieuwe collega’s. Ze maakten me wegwijs in het bedrijf, boden hun hulp aan en stonden open voor mijn vele vragen. Dit warme welkom gaf me het vertrouwen dat ik de juiste keuze heb gemaakt en maakte me nog enthousiaster voor dit nieuwe avontuur. Het liet me zien dat ik nu deel uitmaak van een werkplek waar collegialiteit en samenwerking op de eerste plaats staan, wat zorgt voor een amusante, verrijkende en productieve werkomgeving.

Ik maak deel uit van het Young Mediaholic Program en vervul de functie van Young Marketing Potential. Dit betekent dat ik gedurende 12 maanden zal roteren binnen drie marketingafdelingen in het bedrijf, zowel in Roeselare als in Evere. Na deze 12 maanden zal ik belanden in een rol die het beste overeenkomt met mijn talenten, interesses en vaardigheden. Kortom is het programma de perfecte kans voor mij om mijn vaardigheden uit te breiden, nieuwe talenten te ontdekken, verschillende divisies te verkennen en nieuwe mensen te leren kennen. Ik hoop op elke afdeling waardevolle bijdragen te leveren gedurende dit traject. Ik heb het misschien al verklapt hierboven, maar mijn traject begint bij Roularta Digital onder leiding van Koen. Het is een jonge en dynamische afdeling binnen Roularta met fantastisch collega’s die zich op dagelijkse basis bezig houden met KMO’s te ondersteunen bij hun (digitaal) groeiproces. Het beheren en optimaliseren van zoek-, display- en andere campagnes lijkt een tweede natuur voor hen. Gedurende mijn tijd bij Roularta Digital ben ik – onder andere – verantwoordelijk voor het opvolgen en beheren van een specifieke campagne die gericht is op het verzamelen van (potentiële) klanten voor Roularta Digital. Dit project is een kans waar ik hoop om mijn digitale kennis en vaardigheden aanzienlijk te vergroten, wat mijn professionele groei en waarde binnen het team en Roularta zal versterken.

Mijn eerste twee weken bij team Digital zijn voorbijgevlogen en voelden als een achtbaanritje in de professionele wereld. Het was een periode van kennismaking met zowel mijn collega’s als het bedrijf. Ik bekijk het graag als de eerste dag op school, maar dan voor volwassenen. Ik leerde mijn fantastische collega’s kennen, ontdekte de bedrijfscultuur en voelde me al snel thuis. Ongetwijfeld zal ik in de toekomst eens struikelen over een obstakel, maar ik weet dat ik een ondersteunende baas, coach en team heb om op terug te vallen. Ik kijk vol verwachting uit naar alles wat nog gaat komen bij Roularta. One team, one family, one planet.