The New Intermediate Normal

Mark Daemen, Directeur Strategie & Innovatie

08/11/2021

De tijd blijkt opnieuw voorbijgevlogen als ik vaststel dat mijn laatste blogpost dateert van mei eerder dit jaar. Mijn collega bloggers blijken ook makkelijker een redactionele knop om te kunnen draaien want hun posts staan nu ook alweer een maand op deze site.

Ik nam mij voor om eerst het Webinar van onze collega Manon Van Aerschot te volgen op 6 oktober. Wat uiteindelijk recent lukte in uitgesteld relais. Even een copy-paste uit de uitnodiging.
Manon Van Aerschot schrijft als freelance culinair journalist sinds 2011. In 2014 startte ze haar foodblog www.macaronmanon.be op. In 2016 ging ze aan de slag als freelancer voor Libelle en Libelle Lekker. Haar blog Macaron Manon groeide uit tot een succesverhaal met een trouwe community en twee eigen kookboeken. Intussen won ook haar Instagramaccount @macaron_manon aan belang met meer dan 12 000 volgers. Dankzij haar blog en social media kanalen bereikt Manon maandelijks een community van zo’n 20 000 bezoekers. Haar Pinterest account telt meer dan 100 000 unieke weergaven per maand.

Ga daar maar eens aan staan. Ik heb noch de ambitie, noch het talent van Manon. Wat ik wel goed onthouden heb is dat je aan de slag kan en moet met de reacties van je lezers. Dus lezers, laat gerust weten wat je ervan vindt en waarover je graag meer zou lezen. Ik zal er zeker rekening mee houden.

Het belangrijkste punt dat ik hier wil maken is de enorme rijkdom aan diverse informatie die gedeeld wordt met de collega’s. Een bloemlezing van de webinars van de laatste maanden. Pascal Kerkhove (redactiedirecteur Roeselare) gaf samen met Knack Journalist Stijn Tormans een masterclass ‘verhalen vertellen’. Trends redacteur Jef Poortmans deelde zijn inzichten uit het Digital News Report (Reuters Instituut/Universiteit Oxford) en wat dit betekent voor Roularta. Knack Journalist Kristof Clerix deelde hou hij aan onderzoeksjournalistiek doet en samenwerkt met internationale topmedia. Burt Riské, directeur Trends Business Information, gaf aan hoe big data kan ingezet worden in alle verschillende divisies. Tommy Browaeys, uitgever Trends top, gaf een heel persoonlijke inkijk over hoe in te zetten op positiviteit om een burn of bore out voor te zijn. Heel divers dus. En zo kan ook ik nog even doorgaan.

Al onze collega’s delen, ook los van de georganiseerde momenten, graag hun kennis en ervaringen. Het is dan ook bijzonder fijn dat we elkaar intussen weer meer kunnen zien en de koffieapparaat gesprekken ook weer echt aan het apparaat doorgaan en niet enkel tijdens gestolen Zoom-minuten.

In dat kader mogen we met Roularta Advertising absoluut niet klagen. Intussen namen we onze intrek in de kantoren van Evere (BMC), waar we ons heel erg welkom voelen. Dit laat toe dat de teams elkaar opnieuw ‘in het echt’ zien en ook andere collega’s van redacties, marketing,… te treffen. We hebben Abdel intussen ook gevonden als redder in alle Zoom-nood.

Daarnaast hebben we ook opnieuw de eerste events achter te de rug. We trapten letterlijk af met een kick off met het hele Advertising team, waarbij naast ons eigen management team, Xavier Bouckaert, Karen Hellemans, Nele Baeyens, Alex Coene en Giovanni Pannier in hun pannen lieten kijken. Tegelijkertijd was dit ons afscheid of beter eresaluut aan onze kantoren in Zellik. Een nog grotere groep collega’s konden we tegen het lijf lopen tijdens het personeelsfeest net voor Open Bedrijvendag en bij de gesmaakte frietjes op het grasveld voor het kantoor in Evere. We mogen Fun@Work niet als vanzelfsprekend beschouwen. Het is fantastisch dat collega’s dergelijke initiatieven voor elkaar nemen.

Onze klanten ontmoetten we dan weer tijdens Best Dressed Man van Trends Style en tijdens ons eigen ‘angstaanjagend’ Halloween event, net voor de herfstvakantie. Voor dit laatste deden we nog eens beroep op de hall van het gebouw in Zellik. Wie er was zal er nog een tijd over spreken. Top organisatie door onze Communication Manager, Isabelle Van Iseghem, waarbij ze kan terugvallen op de experten binnen het Event team. Een dikke merci Mieke, Cédric en Ann.
Waar het kan en mag kiezen we dus voluit voor persoonlijk contact. Het doet echt plezier om elkaar in de ogen te kunnen kijken en van sommigen gewoonweg zelfs vast te stellen hoe groot ze zijn nu ze uit het Zoom-schermpje breken. Ik had alvast een paar verrassingen. Mijn Corona-kilo’s zijn immers meestal niet in beeld 😉

Waar we zeker fier op zijn bij Roularta Advertising is dat alle harde werk in deze toch wel speciale tijd loont. We zetten dit jaar goede resultaten neer, wat een goede startbasis is om volgend jaar weer met volle moed terug van nul te beginnen. Om het nog beter te doen investeren we ook in nieuwe talenten. Zo startte recent een derde salescollega, Finn Van Deuren, binnen het LeadGeneration team van Sandra Seghers.

Binnen het team van Philippe De Brabanter zijn we nog zoek naar een Front End Developer Advertising Technology (ook wel eens AdOps genoemd). We staan voor grote technologische uitdagingen met het wegvallen van de 3rd party cookies (het stukje code in je browser dat per site bijhoudt wat je allemaal doet) en proberen ook in onze advertentieformaten verder te innoveren. De aanwerving zal voorop gaan in de strijd.

Als je iemand kent, niet twijfelen om hem of haar onze kant uit te sturen.

Op de valreep ook mijn felicitaties aan iedereen die Roularta de afgelopen maanden een stukje mee in de toekomst heeft geduwd. In het bijzonder denk ik aan de lancering van de app MijnMagazines/MesMagazines en de lancering van ons Family Aanbod bij Knack/Vif en Trends/Tendances. Als we er met nog wat meer afstand op zullen terugkijken zullen we de impact van dat werk nog meer kunnen zien en appreciëren.

Geniet van de herfst, het leven en elkaar.

terug naar overzicht

Deel deze blog: