Kwartet

Mark Daemen, Directeur Strategie & Innovatie

20/11/2023

Terwijl ik nadacht over wat ik ditmaal met jou, de lezer, wilde delen dwaalden mijn gedachten af naar het kaartspel ‘kwartet’. Misschien iets lokaal. Ik groeide op in het Limburgse Genk. Kwartet is zeker een spel dat intussen niet meer in de zak van Sinterklaas of onder de boom terechtkomt. Ik groeide immers ook al een hele poos geleden op in Limburg.

Voor wie het niet kent heb ik er even Wikipedia op nageslagen. Kwartet is een kaartspel waarin getracht moet worden zo veel mogelijk kwartetten (vier bij elkaar horende kaarten) te verzamelen. Een kwartetspel bestaat dan ook uit een veelvoud van setjes van vier kaarten (kwartetten). Het aantal kwartetten in een spel varieert van 8 tot 20 kwartetten. Het spel is eenvoudig waardoor het vooral onder kinderen populair is.
De mogelijkheden en thema’s zijn eindeloos: vier locomotieven uit verschillende landen, vier steden in verschillende landen, vier elektrische apparaten in verschillende kamers, en ga zo maar door.

Het kruiste mijn gedachten omdat ik vaststelde dat in ons team we uit elk ‘tiental’ jaren (twintigers, dertigers, veertigers, vijftigers en zestigers) uitgezonderd de tienerjaren en de meer dan zeventigjarigen we teamleden hebben. Er zijn vele vormen van diversiteit die we omarmen. Die van ‘verschillende generaties’ ligt mij nauw aan het hart. Ik mag dan thuis wel eens door de prille twintigers een boomer genoemd worden en meer dan eens cringe bevonden. Ik ben altijd geïnteresseerd om te begrijpen waarom iemand een andere kijk op de zaken heeft en dat is vaak ook generationeel.

Met heel veel plezier stel ik dan ook vast dat twee van onze nieuwste teamcollega’s duidelijk zorgen voor die frisse nieuwe blik. In de afgelopen nazomer begon Louise Van Buynder binnen ons team als Research Manager. Julie Verbruggen van haar kant neemt sinds deze herfst onze communicatie en events voor haar rekening.

Ze werden onmiddellijk voor de leeuwen geworpen en trokken zich bijzonder goed uit de slag. Een combinatie van initiatief nemen, het vragen als je het niet weet en branie blijkt de goede cocktail. Louise trok onder andere mee aan de kar om de CIM resultaten zo snel mogelijk om te zetten naar argumenten voor onze salesploegen. Julie kreeg de verantwoordelijkheid om van het ‘She Decides’ evenement een succes te maken. Een mix van eigen onderzoek (naar de beslissingmacht van de vrouw) en externe sprekers (over de retail van de toekomst en de vrouwelijke focus in het gezondheidsdomein) was geslaagd en blijft tot op vandaag reacties losweken. Neem zeker een kijkje op onze site of op ons LinkedIn kanaal.
We koppelen een dergelijk evenement ook steeds aan een nieuwe advertentieformule. Het was heel fijn om vast te stellen dat naar aanleiding van ons vorige event rond ‘kaderleden’ we intussen ook een eerste klant verwelkomen voor het eerste ‘Business Narative’ pakket waarbij we Trends/Tendances combineren met KanaalZ/CanalZ. Dat smaakt naar meer.

Nathalie verwees in haar blogpost ook al naar het geslaagde teamevent in september. Waarbij we richting Nieuwpoort togen voor een tweedaags seminarie, een combinatie van business en pleasure. Ploegen samengesteld uit de verschillende teams binnen Roularta Advertising pitchten een voorstel voor een specifieke klant met een specifieke uitdaging. Het inzicht dat het superfijn is om creatief na te denken met collega’s waar je soms wat minder contact mee hebt bleef hangen. En ja er was ook ruimte voor pleasure om elkaar beter te leren kennen.

Laten we in deze donkere maanden blijvend tijd maken om te verbinden met elkaar. Dat kan, maar moet niet, met een kaartspel. Ik hou ‘kwartetten’ warm aanbevolen.

Geniet van de herfst, het leven en elkaar.

terug naar overzicht

Deel deze blog: