To ChatGPT or no to ChatGPT

Mark Daemen, Directeur Strategie & Innovatie

09/02/2023

Terwijl ik dit schrijf is het jaar 2023 intussen alweer meer dan een maand ver. In principe wensen we elkaar dan niet langer een gelukkig nieuwjaar. Toch wil ik het warmste voornemen dat ik afgelopen maand hoorde hier delen. Ik heb de gewoonte om aan het begin van het jaar te pijlen naar wat ik iedereen mag toewensen. Vaak komt gezondheid op de eerste plaats. Ook bij mezelf trouwens. Eén van onze jongste teamleden antwoorde dat zij dit jaar graag nog verdraagzamer zou worden. Een voornemen dat aan de ribben bleef plakken. Een jaar vol begrip en empathie maakt ons misschien ook wel een stuk gezonder. Ik probeer het alvast te omarmen. Ik blijf genieten én leren van de verschillende perspectieven vanuit ieders achtergrond, jong en oud.

Wij blijven ook geloven in mobiliteit binnen de teams en zijn dan ook blij voor Roularta Health Care dat zij onze Communicatie Expert Isabelle Van Iseghem in de armen gesloten hebben. De jarenlange ervaring rendeert dus verder voor deze belangrijke nichemarkt. In afwachting van een definitieve vervanging hebben we met Kim Claessens een frisse jonge wind als interimkracht om het voorjaar kracht bij te zetten. Eén van onze belangrijkste advertentiepijlers is de luxesector, waarbij merken als Weekend Knack/Le Vif, Trends Style en Feeling/Gael echt de norm zijn. Kim staat in de frontlinie om het event dat we ter ondersteuning van de luxesector voorzien in maart tot een succes te maken. Een investering in onze connecties met klanten en prospect om op korte en lange termijn op te kapitaliseren.

Ook in onze aanpak deden we een aantal aanpassingen. Voor zowel digitale innovatie als communicatie werken we met een ‘ronde tafel overleg’ waar we met de belangrijkste stakeholders de consensus zoeken en pas van tafel gaan als we overeenstemming hebben. Dit verhoogt de betrokkenheid maar ook de kans op slagen van elk product of project dat we aanvangen. We zijn zeker geen klassieke hierarchische organisatie. Iedereen kan een goed idee hebben en krijgt daarvoor ook de ruimte en de erkenning. Het lijkt omslachtiger maar is efficiënter. Het past natuurlijk in de Roularta filosofie waarbij we het team centraal stellen.

Mag ik ook fier zijn op de Fanfactor die het Insight Team eind vorig jaar lanceerde. Lees er zeker ook de blog van mijn heel fijne collega Nathalie Willems op na. Of zoals Kim het eerder formuleerde.
Reclame, storend? Niet voor magazinelezers. Ad blockers, banner blindness, digital detox … – het wordt alsmaar moeilijker om de aandacht van uw doelpubliek te grijpen. Samen met Why5Research onderzochten we of fans van verschillende media – oa. magazines, radio, tv en kranten – hierin een meerwaarde kunnen betekenen. Het antwoord bleek volmondig ‘ja’. Mediafans zijn niet alleen aandachtiger voor advertenties, ze staan er ook positiever tegenover. Vooral printadvertenties worden positief geëvalueerd: maar liefst 2 op 3 magazinelezers ervaren reclame als niet storend. Terwijl een abrupte onderbreking van een radio- of tv-uitzending niet wordt geapprecieerd, beschouwt men magazineadvertenties als part of the experience.

En wat met innovatie in 2023? Intussen heeft iedereen de mond vol van AI of Artificiële Intelligentie, nu ChatGPT op heel korte termijn miljoenen mensen op de wereld bereikt, heeft ze ook haast iedereen in onze teams beroerd.

Ik vroeg ChatGPT om voor mijntoekomstbijroularta.be een ‘humoristische versie’ te voorzien. Niet zeker hoe humoristisch ik de ‘doodshoofden’ vind. Tegelijkertijd ligt er wel een solide basis waarmee iemand met een echt gevoel voor humor en voor het leespubliek aan de slag kan. Artificiële Intelligentie zal de mens misschien niet snel volledig vervangen maar maakt sommige processen wel efficiënter.

« Ben jij ook zo’n fan van Roularta? Dat is niets om je voor te schamen, hoor! Het bedrijf is gewoon zo cool, dat zelfs een doodshoofd zou willen werken voor ze. Maar goed, dat is nog niet echt een sterk punt op je CV.
Nee, serieus, werken bij Roularta betekent werken met een fantastisch team van mensen die elkaar aanvullen en steunen. En het bedrijf zelf? Tja, het is gewoon een feest om daar te werken. Zoveel mogelijkheden, zoveel uitdagingen, zoveel kans om te groeien en je dromen waar te maken.
Dus waar wacht je nog op? Word ook een fan en solliciteer nu bij Roularta! Want wie weet, word jij wel onze volgende collega en mag jij straks ook deel uitmaken van de coolste club van het land. »

AI, we gaan ermee aan de slag. ‘We ain’t seen nothing yet’.

Geniet van de winter, het leven en elkaar. Binnenkort Lente.

terug naar overzicht

Deel deze blog: