Preus lik fjirtig.

Mark Daemen, Directeur Strategie & Innovatie

19/06/2023

Ik geef het toe. Een aantal jaren geleden had ik de uitdrukking ‘preus lik fjirtig’ nog nooit gehoord. Laat staan dat ik toen had kunnen zeggen wat ze betekent. Ook de autocorrector van Word blijkt deze uitdrukking niet te kennen.
Ik ben een geboren en getogen Limburger, uit de thuisbasis van het door sommigen verguisde ‘KRC’, die na omzwervingen aanspoelde in Gent. Eind augustus zal ik vijf jaar deel uitmaken van de Roularta familie. Mijn kennis van het West Vlaams is in die periode sterk gegroeid. Naast ‘tope’ (samen) is de uitdrukking ‘preus lik fjirtig’ mij het dierbaarst omdat ze beiden benadrukken hoe we door samen aan de kar te trekken tot resultaten komen. De uitdrukking staat dan ook voor ‘trots als veertig mensen’.

Er is opnieuw veel om preus of fier over te zijn als ik terugkijk op de afgelopen maanden.

Roularta heeft twee bronzen trofeeën gewonnen op de prestigieuze Annual Masters of Media Awards (AMMAs) – en dat uit maar liefst 173 dossiers bij 46 bedrijven.
Met de regie Roularta Advertising wonnen we de bronzen Media Sustainability Award voor #RoulartaCares.
We toonden ons in 2022 als een groene pionier in medialand. We zijn de eerste en enige regie die agentschappen en adverteerders de kans biedt om hun reclamecampagnes CO2-neutraal te maken. Die primeur hebben we mee te danken aan de ClimateCalc tool, waarmee de uitstoot betrouwbaar en onafhankelijk wordt gemeten, om ze vervolgens samen met Greentripper te compenseren via lokale boomplantprojecten in Europa en Kenia.
Els Michiels, die dit traject leidt binnen onze organisatie, is intussen ook wijd en zijd erkend als autoriteit in dit gebied en een veelgevraagd spreker binnen dit domein.

Het brons in de categorie Mediabrand of the Year Award was dan weer welverdiend voor Flair.
Flair wist de AMMA juryleden te overtuigen met een complete rebranding die het magazine in één keer relevanter, scherper, jonger, diverser en kleurrijker maakte.

Trends/Trends-Tendances en Kanaal/Canal Z vormen sinds kort de grootste business community van België, en lanceerden bovendien een hypermoderne nieuwe tv-studio. “Dat moeten we vieren”, dachten we bij Roularta Advertising. Met een groots #SmarterTogether seminar voor adverteerders en mediabureaus in de business sector slaagden we erin om ons als ‘leiders in de businessmarkt’ op de kaart te zetten. Met een keynote over AI, door de gerenommeerde Vlerick professor Mieke De Ketelaere, staan we opnieuw in de spits van het peleton. Eerder diezelfde week werd de studio officieel geopend door het team van KanaalZ en Trends/Tendances in aanwezigheid van de minister van media, Benjamin Dalle. Op die manier konden we ook inspanningen delen met het team van KanaalZ.

Komende maanden bereiden we ons voor op het vertrek van Linda Scheerlinck uit ons team. Zij is sinds mensenheugenis dé researcher van Roularta. Ze werkt hiervoor samen met onze sales maar ook met de redacties en marketingdiensten. Zij kiest ervoor om na een rijke carrière bij Roularta als zij instromer Nederlandse les te geven aan anderstaligen. We zijn trots op de maatschappelijke rol die ze zal opnemen en evenzeer over de manier waarop zij het team klaarstoomt om deze belangrijke rol met succes in te vullen na haar vertrek. Insights of inzichten staan dan ook centraal binnen de organisatie waar ik leiding aan geef, Strategie & Innovatie.

Een fijn moment met een aantal teamleden uit alle verschillende teams binnen Roularta was het bijwonen van een wedstrijd van volleybalteam Knack Roeselare. Met name de speech van hun jonge coach maar ook van collega en topvolleyballer Joppe waren beklijvend. In de wedstrijd zelf was Gent een maatje te klein. Een paar weken later zou Knack Roeselare zich tot tweede kronen in de Europese CEV Cup.

Komende week zullen we weten of we samen met onze leverancier Blueconic een internationale Digiday award in de wacht zullen slepen, de referentie voor digitale marketing,. We bouwden samen met hen een stukje technologie dat toelaat om doelgroepen voor adverteerders te vergroten door het werken met ‘lookalikes’ (dus mensen die lijken op mensen die de adverteerder wil bereiken). Het is al een bekroning om bij de vijf besten in een categorie terecht te komen met internationale referenties als Bloomberg en PepsiCo.

In dit preus lijstje ontbreken nog ontelbare kleine en grote successen die we met zijn allen hebben mogelijk gemaakt. We mogen niet vergeten ze te delen en te vieren met onze teams. Af en toe eens ‘fjiste lik fjirtig’.

Geniet van de zomer, het leven en elkaar.

terug naar overzicht

Deel deze blog: