Sinds 1945. Voor altijd.

Jolien Hens, Journalist

22/04/2025

Gisteren verzamelde de hele Libelle-redactie op de Baarbeekhoeve. Niet om te brainstormen over hoe we ons 80-jarig bestaan met onze lezers zullen vieren, maar om stil te staan bij de vraag: “hoe zorgen we ervoor dat Libelle 100 jaar kan worden?”

Dat het niet evident wordt, weten we. De manier waarop mensen informatie zoeken is volop in beweging. Het zoekverkeer dat op onze website belandt, komt op de helling te staan. Mensen zullen in de toekomst vaker hun vragen stellen aan Chat GPT, want snel, direct en op maat. Ook Google geeft antwoorden kant-en-klaar waardoor mensen niet meer op onze website belanden. Dat ook de print-oplage jaar na jaar daalt, is geen nieuws.

Uitdagingen dus, en tegelijk ook een kans om onszelf opnieuw uit te vinden. Er worden veel slimme oplossingen geopperd. Ik onthoud vooral de 4 v’s van Fons Van Dijck, die vier essentiële krachten voor een duurzaam merk beschrijft. Allereerst is er het verkennen: het zoeken naar nieuwe trends om onze content fris en relevant te houden. Verder is er het verbinden, waarbij het opbouwen van een sterke relatie met onze lezers cruciaal blijft. Authentieke gezichten en een community-gevoel onderscheiden ons van een onpersoonlijke chatbot. Ook evenementen waarbij we onze lezers samenbrengen, hoort daar bij. Vervolgens komt het veroveren, lef tonen om te benoemen dat we het grootste vrouwenblad van Vlaanderen zijn. Tot slot is er verdedigen, het menselijke verlangen naar wat vertrouwd is. Dat laatste is in chaotische tijden belangrijker dan ooit. Veel mensen willen het gezellig maken in hun eigen cocon en grijpen terug naar tradities. Daar kan Libelle als geen ander een antwoord op formuleren. (Ik oefen alvast op ‘veroveren’J).

Ambachten winnen in een digitale wereld aan populariteit, weet ook trendwatcher Lidewij Edelkoort. Ook daar zullen we op in spelen met ons digitale Libelle Atelier. Denk: de geur van versgebakken appeltaart, de magie van het kneden en rijzen van brood, bloemen uit eigen tuin, en zelfgehaakte hangertjes voor in de kerstboom,… terug naar de tijd van oma dus. En zo komen we op het einde van de dag toch uit bij het vieren van onze geschiedenis. Want dat is wat ons te doen staat: die warmte mengen met de mogelijkheden van de digitale wereld. Ik zie Libelle in 2045 alvast 100 kaarsjes uitblazen. En in tussentijd: stay cool.

terug naar overzicht

Deel deze blog: